فارسی | عربی | اردو | English
سلام علیکم به سایت مبلّغان مجتمع آموزش عالی فقه خوش آمدید. لطفاً با درج نظرات خود در بخش نظرخواهی مطالب سایت ما را در ارائه خدمات بیشتر یاری فرمایید. با تشکر

صفحه اصلی فراخوان جشنواره تبلیغ نوین درباره پایگاه تبلیغ ناب نشریات تبلیغ کتابخانه تبلیغ خاطرات تبلیغی ارتباط با ما
صفحه اصلی > صفحه اوّل 


  چاپ        ارسال به دوست

انتخاب ...

انتخاب ...

اعوذ باالله من الشّیطان الرّجیم بسم الله الّرحمن الرّحیم الحمد و لله ربّ العالمین و الصّلاة والسّلام علی خیر خلقه و اشرف بریته الذی سمّی فی السّماء باحمد و فی الارضین بابی القاسم المصطفی محّمد صلّ الله علیه و آله وسلّم و علی آله الطیّبین الطّاهرین و اصحابه المنتجبین لا سیّما بقیة الله فی الارضین روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء. و اللّعنةالدّائمة علی اعدائهم و منکر فضائلهم و غاصب حقوقهم اجمعین.

اما بعد : قال الله تعالی فی کتابه الکریم: فاقم وجهک للدّین حنیفا فطرة الله الّتی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله ذلک الدّین القیّم و لکنّ اکثر النّاس لا یعلمون.1

ترجمه:پس با گرایش به حق به این دین روی بیاور این فطرت الهی است که خداوند مردم را براساس آن آفریده است برای آفرینش الهی دگرگونی نیست این است دین پایدار ولی بیشتر مردم نمی دانند.

عادت من براین است که ابتدا چند مساله ی شرعی بگوییم و سپس وارد بحث شویم.

مساله2497- نگاه کردن مرد به بدن و موی زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است .و نیز نگاه زن به بدن مرد نا محرم حرام است مگر به جاهایی که سیره ی متشرعه و متدینین بر پوشیدن آن نیست مانند، سرو صورت و گردن و دست ها وساق پاها.2

مساله 2507- کسی که به واسطه ی نداشتن زن به حرام می افتد واجب است زن بگیرد.3

مساله ی 2-ازدواج مرد مسلمان با زن کافره به صورت دائم جایز نیست ولی با زنان اهل کتاب مثل زن یهودی و مسیحی به صورت موقت جایز است.اما ازدواج زن مسلمان چه به صورت دائم و چه مفقطع و چه اهل و چه غیر اهل کتاب جایز نیست.4

  مساله ی 6- نگاه کردن مرد به صورت و موی و بدن زن به قصد ازدواج و بدون لذت جایز است، به شرط این که قصد ازدواج با همین زن را داشته باشد.5

بیان احکام تمام و از اینجا وارد بحث خودمان می شویم.

ما یک اصل کلی عقلی انسانی و دینی داریم به نام اختیار و اراده یعنی خداوند انسان را آزاد و مختار آفریده و او را در کار هایش مجبور نساخته است. بهترین دلیل این مدعا مراجعه به خود است وقتی هر کس به درون خود می نگرد احساس می کند که آزاد است میتواند بخوابد یا بلند شود یا برود یا نرود و ... چنانگه شاعر می گوید:

اینکه گویی این کنم یا آن کنم               این دلیل اختیار است ای صنم

با توجه به این اصل ما در زندگی و مسائل روز مره ی زندگی تا به میزانی از رشد و بلوغ فکری و جسمی می رسیم با چیزی به نام انتخاب و گزینش روبه رو می شویم

که چگونه و به چه شیوه ای زندگی کنم؟ ازکدام مقررات عالی پیروی نمایم؟کدام آیینی را انتخاب کنم تاسعادتمندشوم؟ اینجا پای انتخاب دین به میان می آید.یا این سوال که آیا تنها زندگی کنم یا با کس دیگر؟ در حالی که انسان فطرتا و به طور غریزی از تنهایی گریزان است و به سمت جنس مخالف تمایل پیدا می کند یعنی؛ باید ازدواج کنم و همسر انتخاب کنم.

سوال سوم این است که با چه کسانی ارتباط دوستانه و صمیمی داشته باشم؟ یعنی چه کسانی را به عنوان دوست انتخاب کنم.و انتخاب های دیگر از قبیل انتخاب الگوی خوب در زندگی انتخاب شغل و ....

دراین جلسه با توجه به این که اهل مجلس ما بیشتر جوانان هستند مناسب دیدم راجع به بعضی از انتخاب های مهم و اساسی در زندگی صحبت کنم.امید وارم خوب دقت کنید

چون این مسائل مخصوصا برای شما عزیزا ن جوان بسیار حیاتی و سرنوشت ساز است.

اگر وقت به من اجازه دهد می خواهم راجع به سه تا از انتخاب های مهم بحث کنیم که

آنها عبارت اند از:

1-                انتخاب دین و آیین

2-                انتخاب همسر

3-                انتخاب دوست

اول- انتخاب دین

یکی از انتخاب های مهم زندگی انسان انتخاب دین است.(دین یعنی، برنامه ای که از طرف خدا برای بشر توسط پیامبری نازل شده باشد.)

آیا انتخاب دین اجباری است؟ جواب: خیر، چون خداوند خود میفرماید: «لا اکراه فی الدین»6 یعنی هیچ اجباری در پذیرش دین نیست. حالا که انتخاب دین اختیاری شد پس می توانم انتخاب بکنم و می توانم انتخاب نکنم.اما در منابع دینی و سیره ی عقلاء عالم از بدو خلقت تا کنون برآن است که انسان باید دینی را انتخاب کند و آن هم دین کامل و جامع باشد. اما این بدین معناست که اگرهیچ دینی را انتخاب نکنی ضرر می کنی و آن سعادت و کمال که به دنبال آن هستی نخواهی رسید و در زندگی خود برنامه درستی نخواهی داشت و دائما در حیرت و سرگردانی به سر می بری. به عبارت واضح تر انتخاب دین و آیین یک امر فطری و قلبی است که فطرتا انسان به سمت آن حرکت می کند .یعنی، خدا انسان را طوری خلق کرده است که در سرشت خودش به سوی دین تمایل دارد چنانچه در آیه 30 سوره روم که در ابتدای سخنانم قرائت کردم خداوند میفرماید: «فطرة الله الّتی فطر النّاس علیها .» یعنی خداوند انسان ها برا فطرت دین آفریده و تمایل به دین را در سرشت آنها نهاده است.

آنچه در انتخاب دین مهم است این نکته است که چه دینی را بپذیریم و انتخاب کنیم؟

آیا هر دینی را انتخاب کنیم کافی است؟ جواب : خیر، باید در انتخاب دین دقت و تحقیق کرد ، زیرا تمام خیرو شرو سعادت و شقاوت و کمال و انحطاط یک انسان در گروه دین حق وناحق است.

امروزه در دنیا ادیا ن منسوح ،جعلی و دروغین زیادی وجود دارد؛ بنابر،این هم ازجهت فوق و هم از این جهت که انتخاب دین کورکورانه فائده ای ندارد ،باید انسان در انتخاب دین تحقیق و مطالعه کند. هر دینی انسان را به کمال و سعادت نمی رساند،چنانکه پذیرش دین از روی تقلید نیز مقبول نیست همانطور که در ابتدای توضیح المسائل همه ی مراجع نوشته شده است که در اصل انتخاب دین و اصول دین و ضروریات دین، تقلید جایز نیست و انسان باید از روی تحقیق و مطالعه و باور قلبی دینی را انتخاب کند که هم کامل و هم دین حق باشد و همچنین با یقین راسخ و قلبی و با دلیل و برهان آن را انتخاب کند.

مطلب مهم دیگر در انتخاب دین این است که چرا حتما دین اسلام را انتخاب کنیم؟

جواب این سوال را قرآن کریم در سوره  روم داده است که خداوند می فرماید:« فاقم وجهک للدین حنیفا فطرة الله التی فطر الناس علیها ....ذلک الدّین القیم....[1]»

به دین حق (دین اسلام) رو بیاور «ذلک الدّین القیّم»این دین (دین اسلام) دین پایدار است .

از بیان آیه مشخص می شود که آن دینی که پایدار است و تغییر نخواهد کرد و جاویدان خواهد ماند همانا دین مقدس اسلام است؛ پس ،همین دین را انتخاب کنیدکه دین حق است

یعنی دین کامل و جامع و حاوی تمامی برنامه های زندگی فردی و اجتماعی، دنیوی و اخروی و پاسخگوی تمام نیاز مندی های بشر است.

چرا که دین اسلام دارای منابع غنی و کاملی چون قرآن و عترت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم است که هرآن چه بشرنیاز دارد در آن آمده است.وهرآنچه درسعادت وکمال انسان دخالت دارد درقرآن وروایات وجود دارد.

دوم- انتخاب همسر

یکی دیگر از انتخاب های مهم زندگی انسان انتخاب همسر است. در منابع دین و روایی ما درامر ازدواج بسیار تاکید شده تا آن جا که روایت داریم که می فرماید: «اکثر اهل النّار العزّاب» بیشتر اهل جهنم مجرد هایند[2].

همچنین در قرآن کریم خداوند وعده داده است که از فقر نترسید خداوند شما را غنی خواهد کرد7. آنچه در ازدواج مهم است توجه و عنایت به صفات پسندیده و نیکوی کسی است که با او ازدواج می کنید نه مال و جمال و امور دنیوی دیگر.

اما متاسفانه جوانان امروز براثر ترس از هزینه های ازدواج و رفتار های خلاف و سخت گیری های خانواده ها، سن ازدواج را بالا برده اند و به راحتی تن به ازدواج نمی دهند . در حالی که در این امر باید عجله کرد8، به خاطر اموری چون ادامه ی تحصیل و فقر و ...نباید ازدواج را انقدر به تاخیر انداخت که گرفتار مشکلات و ابتلاء به حرام شوند. زیرا ادامه ی تحصیل هیچ منافاتی با ازدواج ندارد و بهانه ای بیش نیست و ترس از فقر هم طبق روایت پیامر بد گمانی و سوء ظن به خداست.چنانچه آن بزرگوار میفرمایند:«من ترک التّزویج مخافة العیله فقد ساء ظنّه بالله...»9 کسی که از ترس فقر و ناداری ازدواج را ترک کند، همانا به خداوند گمان بد برده است....

معیار های انتخاب همسر

وقتی به منابع دین درامر ازدواج مراجعه می کنیم می بینیم که اسلام بنایش برآسان گیری است و مسائلی مثل مهریه، جهیزیه، ثروت، تشریفات و آداب و رسوم را مهم به حساب نیاورده است. اما هنگامی که بحث انتخاب همسرو معیار ها و ملاک های آ ن پیش می آید، می فرماید: «ایاکم وخضراءالدین». بپرهیزید از سبزه ای که برفراز مزبله ای روییده باشد!

«ایا کم و تزویج الحمقاء»10 از ازدواج با احمق بپرهیزید! و...پس معیار های انتخاب همسر چه چیز هایی است؟

1-            تدین

اولین معیار انتخاب همسر تدین و ایمان است، کسی که ایمان ندارد،هیچ ندارد. انسان بی دین در حقیقت مرده ی متحرک است. منظور از متدین بودن معنای حقیقی آن است یعنی پایبندی کامل به اسلام و عمل به مقررات دین.ببینید پیامبراکرم دراین رابطه چه زیبا میفرماید:«علیک بذات الدین.»11

2-           اخلاق نیک

همسر بد اخلاق، زندگی را بر انسان تلخ می کند و کانون خانواده را تبدیل به جهنم میسازد.

پیا مبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم می فرمایند: «اذا جاءکم من ترضون خلقه و دینه فزوٍّجوه...»12 با کسی که اخلاق و دینش مورد پسند باشد ازدواج کنید.

3-          شرافت خا نوادگی

منظور از شرافت خانوادگی شهرت ثروت و موقعیت اجتماعی نیست، بلکه، نجابت و پاکی منظور است.

رسول گرامی اسلام در این رابطه چه نیک فرموده:« تزوّجوا فی الحجرالصّالح،فان العرق دسّاسٌ.»13 در دامن خانواده ی شایسته ازدواج کنید؛ زیرا، عرق(نطفه و ژنها) تاثیر می گذارد.

4-          سلامت جسمی و روحی

سلامت روحی در موفقیت و سعادت انسان نقش مهمی دارد که هنگام ازدواج به این مساله لازم است توجه جدی شود.

5-               هم کفو بودن(همتایی،سنخیت،تناسب)

کفو هم بودن به معنای تناسب،همتایی،هماهنگی،همشانی،سنخیت و هم طرازی است.

ازدواج، نوعی ترکیب بین دو انسان و دو خانواده است.زندگی مشترک یک «پدیده ی مرکب» است که زن ومرد اجزای اصلی و اساسی آن شمرده می شوند.

    هر قدر بین این دوعنصر،هماهنگی،هم فکری وتناسب بیشتر وجود داشته باشد،این ترکیب استوارتر،مستحکم تر،پر ثمر ترو شیرین تر خواهد بود.هم کفو بودن ممکن است از نظر دینی باشد یا جسمی و روحی و یا فرهنگی باشدچنانکه امام صادق علیه السلام  می فرماید:

«العارفة لا توضع الا عند العارف»، زن عارفه و فهمیده و فرزانه باید در کنار مرد فهمیده قرار گیرد.

    معیار های دیگر نیز در انتخاب همسر وجود دارد که به دلیل کمی وقت از طرح آنها صرف نظر می کنم.

سوم ـ انتخاب دوست

نیاز به دوست (خصوصا برای جوانان) یکی از نیاز های طبیعی انسان است.دراین مورد روایات فراوانی داریم. به عنوان نمونه امام رضا علیه السلام  می فرماید:«من استفاد اخا فی الله استفاد بیتا فی الجنة».14 یعنی هر کس در دوستی و برادری خدا را در نظر بگیرد و برای خدا دوست و برادر شود خداوند خانه ای در بهشت برای او قرار می دهد تا از آن بهره مند گردد.

    تعبیر قرآن در مورد دوست یابی «برادر»است آن جا که خداوند در سوره ی حجرات آیه ی 10می فرماید:«انما المومنون اخوة». یعنی همه ی مومنین با هم برادراند.

    وقتی این آیه نازل شد پیامبر بین همه ی مومنین و اصحاب خود به صورت دوتادوتا باهم صیغه ی اخوت خواندند در آخر به علی علیه السلام  فرمود:«انت اخی و انا اخوک یاعلی».15

ملاک های انتخاب دوست و برادر

معیار هایی وجود دارد که باید انسان بر اساس آن معیار ها برای خود دوست انتخاب کنداین معیار ها عبارت اند از:

اول-ایمان

امام صادق علیه السلام  در این رابطه می فرماید:«المومن اخو المومن کالجسدالواحد».16 مومن برادر مومن است و هر دو مثل تن واحد می مانند. شعر سعدی از همین روایت گرفته شده است.17

بنی آدم اعضای یکدیگرند           که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار       دگر عضو ها را نماند قرار

 دلیل این که باید انسان فرد با ایمان را به دوستی و برادری انتخاب کند این است که قلوب مومنین نسبت به همدیگر متمایلندو قلبا هم دیگر را دوست دارند و به درد هم دیگر میخورند، در حل مشکلات زندگی کمک کار همدیگرند؛ چنانچه، امام صادق علیه السلام می فرماید:

«لکل شیء شیء یستریح الیه،و ان المومن یستریح الی اخیه المومن کما یستریح الطیر الی شکله»18.یعنی،هرچیز با چیزی انس والفت دارد که با آن برایش خوش می گذرد،مومن نزد مومن برایش خوش می گذردچنانچه پرنده با پرنده ی دیگر ازجنش خودش راحت است.چنانچه شاعر میگوید:

کبوتربا کبوتر بازبا باز             کند همجنس با همجنس پرواز

دوم-صداقت

بین دو برادر و دو دوست باید صداقت و راستی برقرار باشد،وگرنه دوستی که با اغراض دیگری همچون منافع دنیوی و مادی و شخصی شروع شده باشد دوستی وبرادری را به مخاطره می اندازدو مورد تایید آیات قران و روایات معصومین نیز نمی باشد.چنانچه وجود نازنین مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام میفرماید:«ابذل لاخیک دمک  و مالک»19.یعنی انسان بایدبرای برادر دینی اش جان و مالش را فدا کند. باید بدانیم که برادردینی بر برادر خود حقوق زیادی داردکه از بررسی آن حقوق به این نتیجه می رسیم که راستی و صداقت و نیت پاک و خدایی، معیار اساسی برای دوست شدن است.

  معیار های دیگری که به طور فهرست وار آن ها را نام می برم و به دلیل ضیق وقت از توضیح آنها صرف نظر می کنم، عبارت انداز:

سوم-اخلاق نیک

چهارم-عقل

بر کسی پوشیده نیست که اگر دوست انسان بد اخلاق و احمق باشد علاوه براین که مورد نکوهش آیات و روایات است،ضررهایی جبران ناپذیری به انسان وارد می کند

همانطور که شاعر میگوید:

تاتوانی دور باش از یار بد                  یار بد بدتر بود از مار بد

مار بد تنها تو را بر جان زند              یار بد بر جان و ایمان زند

یک انتخاب نیک

تا این جا به این نتیجه می رسیم که باید در انتخاب هایمان دقت کامل به خرج دهیم که بهترین ها را انتخاب کنیم.

ملاک بهترین بودن هم آن است که با فطرت و نیاز های انسانی ما مطابقت داشته باشد و مارا به آن کمال حقیقی که رسیدن به حق باشد رهنمون سازد و به عبارت دیگر جلب رضایت الهی در آن باشد.

   شب عاشورا امام حسین-علیه السلام- همه اصحاب و یارانش را جمع کردند،چراغ رو خاموش کردندو به ایشان فرمودند که : این قوم (یزیدیان) جز به من به هیچ یک از شما کاری ندارند، از تاریکی شب استفاده کنید و از اینجا دور شوید و گرنه فردا همه ی شما کشته می شوید. این جا جای «انتخاب» است!! ایشان باید یا زندگی دنیا را انتخاب کنند و یا کشته شدن در رکاب امام به حق را.خیلی آدم بد بخت و کم عقلی باشد که این موقعیت را از دست بدهد بنابراین اصحاب و یاران امام همه در یک«انتخاب نیک» عرض کردند: اگر هفتاد بار هم کشته شویم باز هم دست از حمایت تو بر نمی داریم و ...!! آفرین بر این معرفت!و آفرین بر این انتخاب!

   از آن میان نوجوان امام حسن-علیه السلام- عرض کرد: عمو جان! آیا من هم کشته می شوم؟ امام فرمود: مرگ در نظر تو چگونه است؟ عرض کرد: «احلی من العسل» یعنی ،شیرین تر ازعسل.وقتی امام این معرفت را از یادگار برادر دید، فرمود: بله تو هم کشته می شوی.

     آن آخرین لحظات، وقتی اصحاب امام و جوانان بنی هاشم همه به شهادت رسیدندقاسم از عمو اجازه ی میدان خواست،امام اجازه نداد! او اصرار کرد سرانجام با پافشاری زیاد امام سکوت کرد وقاسم روانه ی میدان شد،بعد از جنگ جانانه ، یک مرتبه صدای ناله ی قاسم به گوش امام حسین رسید امام خود را به بالین قاسم رساند دید بدن یتیم برادر پامال سم اسبان شده و...!!

به قاسم کربلا کوه منا شد                حسن هم خود شریک کربلا شد 20

   الا لعنة الله علی القوم الظّالمین

عوضعلی اعتمادی

 

پی نوشت

1-                روم/30.

2-                توضیح المسائل، آیت الله العظمی وحید خراسانی، ص451.

3-                همان .

4-                زبدة الاحکام، امام خمینی، چاپ سازمان تبلیغات اسلامی،ص203.

5-                همان،ص196.

6-                بقره/ 256.

7-                نور/32.

8-                زبدة الاحکام، پیشین،ص195.

9-                وسایل الشیعه،ج3،ص5.

10-            همان،ج14،ص56.

11-            همان، ص31.

12-            همان، ص 51.

13-            مکارم الاخلاق.

14-            سفینة البحار،ج1،ص37.

15-            همان، ص 37.

16-            سفینة البحار،  پیشین.

17-            تفسیر نور ،محسن قراءتی ،ج11،ص178.

18-            ‍سفینة البحار ،پیشین، ج1،ص37.

19-            همان،ص36.

20-             نسیم معنویت، محمدعلی مبلّغ، ص289


[1] - سوره روم آیه 30

[2] - زبدة الاحکام ،امام خمینی،ص195


٢٣:٥٣ - چهارشنبه ١٢ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٧٩٠٧٣    /    تعداد نمایش : ١٣٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





چند رسانه ای
کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت ارتباطات و بین الملل مجتمع آموزش عالی فقه می باشد.