فارسی | عربی | اردو | English
سلام علیکم به سایت مبلّغان مجتمع آموزش عالی فقه خوش آمدید. لطفاً با درج نظرات خود در بخش نظرخواهی مطالب سایت ما را در ارائه خدمات بیشتر یاری فرمایید. با تشکر

صفحه اصلی فراخوان جشنواره تبلیغ نوین درباره پایگاه تبلیغ ناب نشریات تبلیغ کتابخانه تبلیغ خاطرات تبلیغی ارتباط با ما
صفحه اصلی > صفحه اوّل 


  چاپ        ارسال به دوست

اهداف بعثت انبیاء

اهداف بعثت انبیاء

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین والصلوه والسلام علی سید الانبیاء والمرسلین الذی سمی فی السماء باحمد وفی الارضین بابی القاسم محمد صلی الله علیه و آله وسلم  و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المظلومین اللذین اذهب الله عنهم الرجس وطهرهم تطهیرا ولعنة الله علی اعدائهم وغاصبی حقوقهم ومنکری فضائلهم من الان الی قیام یوم الدین . اما بعد فقد قال الله عز و جل فی محکم کتابه الکریم وفرقانه الحمید وقوله الحق بسم الله الرحمن الرحیم . وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كانَ عاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ[1] .

موضوع سخنرانی بنده اهداف بعثت انبیاء است. قبل از اینکه پیرامون موضوع مذکور عرائضی را در خدمت عزیزان عرضه بدارم مقدمه ی را در خدمت شما سروران گرامی عرض می کنم.

مقدمه

  خداوند متعال برای رساندن پیغام خودش صد و بیست هزار انبیاء را در این کائنات فرستاد اینها مامور بودند پیغام الهی را به بندگان خدا برسانند. هیچ کسی وامتی در این دنیا نیست مگراین که یک نمائنده و پیغام رسانی از طرف خداوند منان بسوی آنها آمده و پیغام الهی را به آنها رسانده وماموریت خود را انجام داده است . کسی نمی تواند بگوید که به سوی ما هدایت کننده ی یا نبی از سوی خداوند نیامده لذا ما معذوریم . به سوی همه انسانها وبندگان خدا هادی وهدایت کننده فرستاده شده واز طرف خداوند بر مخلوقات خودش حجت تمام شده است . خداوند آن موقعی که کسی نبود هدایت بگیرد نمائنده خودش را روی زمین فرستاده بود مبادا کسی باشد وهادی وجود نداشته باشد لذا حضرت آدم ع را به عنوان نمائنده و نبی خودش در این زمین خلق کرد در حالیکه کسی نبود که از ایشان هدایت بگیرد . بر محمد و آل محمد صلوات بفرستید.

الان بنده می خواهم به اصل موضوعی که امروز اذهان عالیه شما را به طرف آن متوجه کنم بپردازم. آیه ی که در خدمت شما عزیزان تلاوت شد  سی و ششمین آیه سوره نحل است که ذات خداوند در این آیه هدف اساسی وبنیادی از بعثت انبیاء را بیان می فرماید .ترجمه ساده آیه اینگونه است ((ميان هر امتى پيغمبرى برانگيختيم كه خدا را بپرستيد و از طغيانگرى كناره‏گيرى كنيد.بعضشان را خدا هدايت كرد و بعض ديگرشان ضلالت برايشان مقرر گشت. در زمين بگرديد و بنگريد سرانجام تكذيب‏كنان چسان بود[2] در این آیه خداوند دو چیز را هدف بعثت انبیاء قرار داده است یکی اینکه به انسان ها بگوید که از عبادت غیر خدا اجتناب کنند و بسوی خالق خودشان روی بیاورند و اورا پرستش نمایند. دوم ان که از طغیانگری وتجاوز گری بپرهیزند . چنانچه علامه طباطبائی می فرماید : و جمله" أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ"- بطورى كه از سياق بر مى‏آيد- بيان بعثت رسول است، و معنايش اين است كه حقيقت بعثت رسول جز اين نيست كه بندگان خداى را به عبادت خدا و اجتناب از طاغوت دعوت كند، زيرا امر و نهى از يك بشر به ساير افراد بشر، مخصوصا وقتى كه آمر و ناهى رسول باشد جز دعوت عادى، معناى ديگرى ندارد، و معنايش الجاء و اضطرار تكوينى نيست، و خود رسول نمى‏تواند چنين ادعايى بكند تا كسى در رد ادعايش بگويد:" اگر خدا بخواهد ما غير او را نمى‏پرستيم، و اگر نخواهد ديگر فرستادن رسول معنا ندارد[3]

 در این آیه این مطلب هم تصریح شده است که خداوند هیچ امتی را بدون نبی یا رسول نگذاشته بلکه به همه امتها نبی یا رسول مبعوث شده چنانچه در آیه فرمود فی کل امه این نشان دهنده همین مطلب است علامه طباطبائی در ضمن تفسیر این آیه می فرماید : و اينكه فرمود:" لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا" اشاره است به اينكه مسا له بعثت رسول، امرى است كه اختصاص به امتى ندارد، بلكه سنتى است كه در تمامى مردم و همه اقوام جريان مى‏يابد، و ملاكش هم احتياج است، و خدا به حاجت بندگان خود واقف است، هم چنان كه در آيه قبلى بطور اجمال به عموميت بعثت رسول اشاره نموده و فرمود:[4]" كَذلِكَ فَعَلَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ".[5]

دو اصل اساسی را خداوند در این آیه  بیان فرموده ورسولان خودش را با این دو اصل مجهز کرده وبرای رساندن این دو به طرف انسانها فرستاد . تا این که بندگان خدا هم در زندگی خودشان از این دو اصل استفا ده کنند وزندگی خودشان را یک زندگی خدا پسندانه درست کنند ودر زندگی خودشان موفق باشند . پس هدف بعثت انبیاء یکی عبادت خدا ودومی اجتناب از طاغوت و طغیانگری است . الان ببینیم که معنای طاغوت چیست ؟ که خدا وند ما را ازاین نهی فرموده و امر به اجتناب از آن کرده .علامه طباطبائی آن مفسر عظیم در تفسیر شریف المیزان می نویسد (:كلمه" طاغوت" در اصل مانند طغيان، مصدر و به معناى تجاوز از حد بدون حق بوده است، و اسم مصدر آن" طغوى" است، راغب گفته: طاغوت عبارت از هر متعدى و هر معبودى غير از خداست، كه هم در مفرد بكار مى‏رود و هم در جمع، خداى تعالى نيز آن را هم در مفرد بكار برده و فرموده:" فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ" و نيز فرموده:" وَ الَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ"، و هم در جمع بكار برده و فرموده:" أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ".[6]پس ما می توانیم نتیجه بگیریم که هر چیزی که باعث بشود انسانها ازراه حق منحرف بشوند واز حدود الهی تجاوز بکنند ومانع رسیدن انسانها به کمال بشود طاغوت است . از اینجا می توانیم باضرس قاطع بگوئیم که چه چیزی باعث می شود که انسانها از خدای خودشان دور بشوند وبه راه باطل روی آورند و گمراه شوند . داستان های امتهای انبیاء گذشته در جلوی ما است که چرا آنها در زندگی خودشان موفق نبودند و بالاخره گمراه شدند وبه عذاب الهی مبتلاء شدند قوم حضرت نوح ع چرا تباه شد ودر طوفان غرق شد قوم لوط ع چرا در عذاب الهی مبتلاء شد وامتهای دیگر . علتش این است اینها این دو هدفی که انبیاء آورده بودند را قبول نکردند ودنبال طاغوت وطغیانگری رفتند واز حق دور شدند واهداف انبیاء را پائمال کردند حتی فقط بر این اکتفا نکردند بلکه بعضی پیامبران الهی را هم کشتند چنانچه داستان حضرت صالح و حضرت یحیی در جلوی ما است پس امکان دارد مال دنیا از مصادیق طاغوت باشد چون در راه صحیح مصرف نشود باعث می شود که انسان را از حق دور بکند وبه باطل بکشاند وبرعلیه حق از آن مال استفاده کند وقتی که ما به تاریخ نگاه می کنیم ظلمهای که به انسان های مظلوم شده وتجاوزهای که به انسانها شده به خاطر مال دنیا بوده چرا فرعون این همه ظلم کرد چرا قارون این همه ظلم کرد اینها مال دنیا داشتند اینها همه چیز خود را مال دانستند این فکر را نکردند که این مال دنیا خالق آنها به آنها داده این را باید در راه خدا صرف کرد لذا « به جای اینکه بگویند لا اله الا الله گفتند لا اله الا المال در واقع مال را پرستش کردند واز عبادت الهی دور شدند .چنانچه در قرآن هم آمده است که خدا وند حضرت موسی علی السلام را به سوی فرعون چرا فرستاد ((اذْهَبْ إِلى‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى))[7] خدا به حضرت موسی حکم کرد که ای موسی به سوی فرعون برو چون فرعون در مقابل من طغیانگری کرده اینجا این سوال پیش میآید چرا فرعون در مقابل خالق خود طغیانگری کردند ؟جوابش روشن است چون این شخص مبتلاء حب دنیا شد ومال دنیاو قدرت ظاهری دنیا را همه چیز خود دانست وبالاخره تباه شد واقعا عاقبت طغیانگر همین است چنانچه در قرآن آمده است .(( فَأَمَّا مَنْ طَغى‏)) (( وَ آثَرَ الْحَياةَ الدُّنْيا ))(( فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوى‏ ))[8]  اما كسى كه طغيان كرده و زندگى دنيا را ترجيح داد دوزخ جايش است

  عزیزان من ما باید در زندگی خودمان مواظب باشیم مبادا چیزی را خیلی دوست داریم نفهمیم که آن چیز ما را از خدا و رسول دور کند مثلا اولاد را همه دوست داریم اگر در مورد اولاد از حد محبت داشته باشیم امکان دارد مبتلاء به افراط و تفریط بشویم وندانسته گمراه شده باشیم وهمین طور قدرت است که انسان اگر این قدرت واقتدار را در راه رسیدن به کمال صرف نکند وبرای رضای خدای خودش استعمال نکند موجب می شود که انسان از راه حق منحرف شود وبه طغیانگری روی آورد وهمین اقتدار موجب شود که بر بندگان خدا ظلم کند واز حدود الهی خارج بشود . چنانچه در قرآن آمده است که مال موجب طغیانگری می شود در سوره علق  كَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى  أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى[9]چنين نيست كه انسان حقشناس باشد مسلما طغيان مى‏كند به خاطر اينكه خود را بى نياز مى‏بيند  در مقابل کسی که از خدا و رسولش اطاعت می کند به کمال می رسد وجایگاه اصلی خود که بهشت باشد را می یابد قرآن  مقام .جایگاه  این گروه را هم بیان می کند.در سوره النازعات آمده ((وَ أَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى‏)) (( فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوى‏ ))[10] آیه مورد نظر ما که در اول سخن در خدمت شما عزیزان قرائت شد  صریحا مردم را در مقابل اهداف انبیاء به همین دو گروه تقسیم می کند (1 )واقعا گروهی هستند که  هدایت شده اند وآنان کسانی هستند که از فرامین انبیاء الهی پیروی می کنند واز اوامر انبیاء و نواهی آنان اطاعت می کنند. فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ‏  دراینجا صاحب تفسیر صافی می نویسد ((وفقهم للايمان لكونهم من أهل اللطف )) [11] یعنی این گروه چون از اهل لطف و خیر بودند خداوند توفیق ایمان را به آنها داد  (2)گروه دوم کسانی هستند که به انبیاء پشت کردند دنبال مال دنیا رفتند وبه طغیانگری .طاغوت روی آوردند واز خدا وانبیاء دور شدند وبلاخره عذاب الهی وضلالت دامن آنهارا گرفت.( وَ مِنْهُمْ  مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَة) صاحب تفسیر صافی می فرماید : ((إذ خذلهم و لم يوفقهم لتصميمهم على الكفر))[12] یعنی خدا آنها را کمک نکرد وبه آنها توفیق ایمان هم نداد چون انها بر کفر وطغیانگری خودشان مصمم بودند . خداوند ما را جز گروه اول قرار دهد .انشاءالله. صلوات

عزیزان ماباید در زندگی خود مان چه در زندگی انفرادی وچه در زندگی اجتماعی سیاسی اقتصادی درهمه موارد باید احتیاط ومواظبت کنیم  خدا را در نظر داشته باشیم از اطاعت خدا ورسول خارج نشویم خصوصا ما که از پیروان ااهل البیت ع هستیم آنها را در تمام مراحل زندگی الگو قرار بدهیم ببینیم چگونه آن ها از پیامبر گرامی اسلام پیروی کردند هیچ موقع پیامبر را مخالفت نکردند  تابع خدا ورسول بودند .زندگی با ارزش خودشان را برای حمایت از آئین اسلام و دینی که پیامبر گرامی اسلام باتحمل کردن زحمت ها و مشکلات برای هدایت بشر آورده  بود فدا کردند هیچ موقع از دین اسلام غفلت نورزیدند وبه دنیا روی نیاوردند .ماباید در زندگی خودمان از اهل البیت علیهم السلام   درس بگیریم هیچ موقع معارف اهل بیت را فراموش نکنیم همین فداکاری و جانثار ی آنها بود که این اسلام الان بعد از هزار و چهار صد سال سالم به دست رسیده    صاحب تفسیر صافی در ضمن این آیه حدیثی را از امام باقر علیه السلام نقل میکند : و العياشي عن الباقر عليه السلام ما بعث اللَّه نبيّاً قطّ إلا بولايتنا و البراءة من أعدائنا و ذلك قوله تعالى‏ وَ لَقَدْ بَعَثْنا الآية إلى قوله مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ يعني بتكذيبهم [13] عیاشی از امام باقر ع نقل کرده است که خداوند  اصلا نبی را مبعوث نکرد مگر اینکه به ولایت ما اقرار کند واز دشمنان ما برائت جوید وبه این مطلب آیه وَ لَقَدْ بَعَثْنا تا قول مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلالَةُ يعني که آنها به خاطر تکذیب کردن اهل البیت ع گمراه شدند. پس نتیجه این شد هر چه که ما را از اطاعت خدا ورسول دور کند طاغوت است وبر اساس روایت امام محمد باقر ع هرچه که ما را از خدا و رسول و اهل البیت علیهم السلام   دور کند طاغوت است وکسانی که از اهل البیت دور شدند وحق آنها را غصب کردند وبرآنها ظلم روا داشتند در واقع آنها از اطاعت الهی خارج شدند وبه طاعت طاغوت گرویدند . عزیزان چرا مسلمانان آل پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم را بعد از وفات ایشان تنها گذاشتند وبه انحراف کشیده شدند وفرقه های متعددی بین مسلمانان پدید آمد  ومسلمانان هیئت اصلی خودشان را از دست دادند وبجای آنکه دوست داران اهل بیت بشوند دشمنان آنها شدند وفقط بر همین دشمنی اکتفا نکردند بلکه شما می دانید تصمیم بر قتل آنها را گرفتند واین کار زشت وقبیح را انجام دادند چرا مولای کائنات علی علیه السلام به قتل رساندند چرا علی مظلوم شد چرا دختر عزیز پیامبر را اذیت کردند وزهرا مرضیه مجبور شد بگوید((ماذا علی من شم تربه احمد - ان لا یشم مدی الزمان غوالیا ))(( صبت علی مصائب لو انها صبت علی الایام صرن لیالی ))[14] آنکس که بوی خوش تربت (خاک پیامبر ) را می بوید اگر در زمان طولانی بوی خوش دیگری نبوید چه خواهد شد ؟ آنچنان باران غم واندوه برجانم ریخته که اگر بر روزهای روشن می ریخت آن روزها مانند شب تیره وتار می گردید .مرحوم محقق عباس قمی در منتهی الامال می نویسد وقتی که وفات حضرت فاطمه علیها السلام نزدیک شد اسماء بنت عمیس را فرمود که آبی بیاورد که من وضو بگیرم وبه روایتی غسل کرد با نیکوترین بوها خودش را خوشبو گردانید جامه های نو پوشید کافوری که جبرائیل از بهشت آورده بود را طلبید فرمود آن را نزدیک سر من بگذار سپس زهرای اطهر ع پای خود را به قبله کرد وخوابید وجامه بر روی خود کشید وفرمود ای اسماء ساعتی صبر کن بعد از مرا بخوان اگر جواب نگویم علی را طلب کن و بدان که من به پدر خودم ملحق شدم اسماء بعد از انتظار ندا می دهد جواب را نشنید فریاد زد وقتی گریان جامه از از روی مبارکش برداشت چه می بیند  روح مطهر سیده نساء العالمین به ریاض جنات پرواز کرده خودش را بر روی آن حضرت انداخت فریاد کرد  وگفت انا لله وانا الیه راجعون  ومی گفت بانوی من سلام من را به رسو ل الله برساند در این حال امام حسن و حسین علیهما السلام  وارد می شوند وقتی این جریان را دیدن در حال گریه گفتند اسماء مادر ما در این وقت چرا به خواب رفته است ؟ اسما می گوید : مادر شما خواب نرفته بلکه به رحمت الهی رفته است وقتی حسنین این را شنیدند اول امام حسن خود را انداخت بر روی مادر وفریاد می زد مادر چرا از ما جدا شدی ومارا تنها گذاشتی امام حسین هم خودش را افکند بر روی مادر گریه وفریاد کرد وروی مادر را می بوسید ومی گفت ای مادر منم حسین تو با من سخن بگو[15] ....الا لعنة الله علی القوم الظالمین وسیعلم الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون  

دعا: الهی بحق زهرا علیها السلام وابیها وبعلها وبنیها این قلیل توسل ما را قبول بفرما . ما را از یاوران امام زمان قرار بده. در دنیا زیارت ودر آخرت شفاعت اهل البیت ع نصیب ما بگردان خدا وندا ما را ارز پیروان حقیقی پیامبر اسلام وآلش قرار بده وصلی الله علی محمد وآل محمد 

محمد وصیل فیاضی

 

فهرست منابع .................................................................

1: قرآن کریم

2:  طباطبائی محمد حسین تفسیر المیزان فارسی ترجمه  مترجم موسوی همدانی سید محمد باقر دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین قم  سال 1374 ش

3: قمی عباس مترجم محمدی اشتهاردی کتاب رنجها وفریادهای فاطمه (ترجمه بیت الاحزان) سپهر قم 1377ش

4 : فیض کاشانی ملا محمسن تفسیر صافی انتشارات الصدر تهران  1415 ق

5: محقق قمی حاج شیخ عباس منتهی الآمال نشر آدینه سبز چ 6  سال  1392 ش



[1] سوره نحل 36

[2] تفسیر المیزان ج12ص 331

[3] المیزان  ج 12 ص 353

[4] المیزان ج 12 ص353

[5] نحل 35

[6] المیزان  ج 12 ص 353

[7] النازعات17

[8] النازعات 37- 38- 39

[9] سوره علق 6  - 7

[10] النازعات 40-41

[11] تفسیر صافی جلد 3 ص 134

[12] همان

[13] همان

[14] کتاب رنجها وفریادهای فاطمه (ترجمه بیت الاحزان) ص225

[15] منتهی الآمال تک جلدی ص 179 -180


١١:٤٨ - پنج شنبه ١٣ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٧٩٠٩٣    /    تعداد نمایش : ١٩٤


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





چند رسانه ای
کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت ارتباطات و بین الملل مجتمع آموزش عالی فقه می باشد.