فارسی | عربی | اردو | English
سلام علیکم به سایت مبلّغان مجتمع آموزش عالی فقه خوش آمدید. لطفاً با درج نظرات خود در بخش نظرخواهی مطالب سایت ما را در ارائه خدمات بیشتر یاری فرمایید. با تشکر

صفحه اصلی فراخوان جشنواره تبلیغ نوین درباره پایگاه تبلیغ ناب نشریات تبلیغ کتابخانه تبلیغ خاطرات تبلیغی ارتباط با ما
صفحه اصلی > صفحه اوّل 


  چاپ        ارسال به دوست

حب دنيا

حب دنيا

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب ا لعالمین والصلواه والسلام علی سید انبیاء و المرسلین حبیب الهی العالمین ابی القاسم محمد صلی الله علیه و آله وسلم . وعلی آله الطیبین الطاهرین المعصومین سیما بقیه الله فی الارضین اما بعد فقد قال المعصوم علیه السلام: «حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ» [1]

برای خشنودی محمد و آل محمد صلوات.

موضوع جلسه ما حب دنیا است.

در باره دنيا در قرآن کریم و در كتب روايي بخصوص در نهج البلاغه بحثهاي فراوان و گوناگون وجود دارد اما اينجا مي خواهيم حب دنيا را مختصراً، مورد بحث قرار دهيم و اين بر مبناي فرمايش معصوم علیه السلام  است از آنجا كه مي فرمايد «حُبُّ الدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ» [2]

 حب دنيا رأس و سرمايه اي هر خطأ است يعني بنا و ريشه هر نوع طغيان گري چه در طبقه عموم مردم و چه در حاكمان ميباشد.

بعبارت ديگر حب دنيا علت العلل همة بديها است و بتعبیر حضرت امام خمینی منشأ تمام مفاسد و خطاهاي قلبي وقالبي است.

 قبل از اينكه در اين زمينه بيشتر توضيح دهيم اول ببنيم دنيا از نظر لغت و اصطلاح چيست.

تعریف دنیا

دنيا يا از ريشه دنو است در اين صورت بمعناي‹‹ نزديك تر›› است و يا ازريشه دني است بمعناي‹‹ پست تر››[3]

دنیا در نگاه قرآن

در قرآن کریم دنيا به دو معني به كار رفته است:

یک: نشاء  طبعيت در برابر آخرت چنانكه قرآن کریم مي فرمايد

«رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الآْخِرَةِ حَسَنَةً.»[4]

دو: تعلقات، اعتباريات، و ما و من هاي كه آدمي را به گناه وادار مي كنداين دنيا بازيچه، لهو،زينت،تفاخر،وتكاثر در اموال و اولاد است چنانكه قرآن کریم مي فرمايد:

«اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الأَْمْوالِ وَ الأَْوْلادِ...»[5]،[6]

«بدانيد زندگى دنيا تنها بازى و سرگرمى و تجمّل پرستى و فخرفروشى در ميان شما و افزون طلبى در اموال و فرزندان است‏».

بنا بر اين دنياي مذموم در فرهنگ وحي غير از آسمان زمين دريا صحرا و ....است چون اين ها آيات الهي و موجودات حقيقي هستند كه نه تنها مذموم نيستند بلكه قرآن كريم از آن ها به بزرگي ياد مي كند.درباره زمین و آسمانها و روز شب، می فرماید:

«إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الأَْرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لآَياتٍ لأُِولِي الأَْلْبابِ»[7]

« مسلماً در آفرينش آسمانها و زمين، و آمد و رفت شب و روز، نشانه‏هاى (روشنى) براى خردمندان است‏».

ولي دنيا بمعناي دوم مذموم است يعني اوهام، خيال بافي ها ، برتري طلبي ها، افتخار به ثروت، مقام ، لقب،تكاثر،تفاخر، زينت، قراردادهاي اعتباري و تعلقات، و من وماهاي است كه مانند سراب واقعيتي ندارد و انسان را از ياد خداغافل مي كند و به گناه مي كشاند و بارها مورد مذمت قرار گرفته است

 دنياي كه امير المومنين علیه السلام  سه طلاقه مي كند همان خيال ها  اوهام و تفاخرها وتكاثر ها است كه باطن آن مردار است و ستم كاران مانند سگان به جان اين مردار بدبو مي افتند چنانكه امير المومنين مي فرمايد: «يتنافسون في دنيا دنية. و يتكالبون علي جيفة مريحة»[8]،[9]

آنان در به دست آوردن دنياى پست بر هم سبقت مى‏گيرند، و چونان سگ‏هاى گرسنه، اين مردار را از دست يكديگر مى‏ربايند.[10]

ملاحظه کردیم که از دیدگاه  قرآن دنیا عبارت از لهو و لعب و...است

دنیا پرستی مردم این عصر

 امروزه متأسفانه جمع کثیری از مردم جهان سرگرم بازی و برنامه های بازی و خرج ملیارد ها پول برای لهو لعب صرف می کنند تا مردم را از مسائل اساسی دور نگهدارند و خودشان هر کاری را که بخواهند انجام دهند باکمال آرامش انجام می دهند که کسی هم متوجه جنایات آنان نمی شود.اگر بزرگ ترین حادثه در دنیا رخ دهد برنامه های ورزشی تعطیل نمی شود و در قبال  حوادث مختلف هیچ کس موضع گیری نمی کند. ولی اگر در یک نکتة جهان، مرغ ها دچار ویروس آنفولانزا شوند اعلام خطر می کنند.

خداوند می فرماید:

«وَ ذَرِ الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَعِباً وَ لَهْواً وَ غَرَّتْهُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا» [11]

 «و رها كن كسانى را كه آيين (فطرى) خود را به بازى و سرگرمى گرفتند، و زندگى دنيا، آنها را مغرور ساخته».

و منشأ اين لعب و لهو: فريب زندگى دنيا را خوردنست، بطوريكه تمام فكر و قصد و منظورشان در تحصيل زندگى مادّى بوده، و بجز آن هدفى ندارند، و نظرشان بدين از باب بازى و هوسرانى است.[12]

خدا وند در قرآن دربارة بعضی می فرماید:

«وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَ يَتَّخِذَها هُزُواً أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ »[13]

«و بعضى از مردم سخنان بيهوده را مى‏خرند تا مردم را از روى نادانى، از راه خدا گمراه سازند و آيات الهى را به استهزا گيرند براى آنان عذابى خواركننده است!»

عجب اينكه اين كوردلان مطالب باطل و بيهوده را به گرانترين قيمت خريدارى مى‏كردند، اما آيات الهى و حكمت را كه پروردگار، رايگان در اختيارشان گذارده ناديده مى‏گرفتند.[14]

هر نوع طغيان انسان بر اثر دوستيِ دنیا است و چون انسان غرقِ در زرق و برق دنيااست به همین دلیل هر چيزي كه او را در اين زمينه كمك كندآماده پذيرش است چون همیشه به فکر شکم و ماتحتِ شکم است.

دشمن قسم خورده بشریت

 دشمن قسم خورده بشریت عمداً تورّم اقتصادی ایجاد میکند و لذا کسی که هم و غمش فقط دنیا است وقتی گرانی ها را می بیند فوراً نظام اسلامی را زیر سوال می برد البته یک مسلمان با عزت و کرامت چنین نیست بلکه دنیا پرست این طور فکر می کند و بلکه دیگران را نیز گمراه می کند.

خصلت ذاتی دنیا

دنيا خودش را به شكل چشمه زلال و صاف نشان مي دهد كه تشنگان قدرت به سوي او بشتابند وبدبويي وگنديدگي آن را بچشند. نيز دنيا خود را به صورت لقمه چرب و نرم مي نماياند كه گرسنگان جاه ومقام به سوي او روان شوند تا هنگام گلوگيرشان سازد و در حسرت رسيدن به آمال وآرزوهايشان هلاك شوند.[15]

خطرات از هر سو ما را تهدید می کند و دشمنان اسلام برای توطئه علیه ما در کمین هستند. گویی که می خواهند ما را ببلعند و مانند آتش ما را بسوزانند،

 پیشگویی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم  

پیامبر بزرگ اسلام صلی الله علیه و آله وسلم  فرمودند:

 «يوشك أن تداعى عليكم الأمم كما تداعى الأكلة إلى قصعتها، فقال قائل: من قلة نحن يومئذ؟ قال بل أنتم يؤمئذ كثير، و لكنكم غثاء كغثاء السيل، و سينزعن اللّه من صدور عدوكم المهابة منكم و ليقذفنّ فى قلوبكم الوهن، قال قائل: يا رسول اللّه و ما الوهن؟ قال: حب الدنيا و كراهية الموت».[16]

ملتهای غیر مسلمان چنان بر شما حمله می کنند که گویی می خواهند شما را بخورند از حضرت سوال شد آیا حمله دشمنان بخاطر عده قلیل مسلمانان است، حضرت فرمودند، خیر، عدة مسلمانان

در آن روز بسیار است ولی ضعف وزبونی دامنگیر آنها می شود، از حضرت علت ضعف و زبونی مسلمانان را سوال شد، فرمودند عشق به دنیا و گریز از مرگ.[17]

سيد و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله علیه السلام  فرمود:

«الناس عبيد الدّنيا و الدّين لعق على ألسنتهم يحوطونه ما دارت به معائشهم و إذا محّصوا بالبلاء قلّ الدّيّانون».

مردم بردگان دنيا هستند و دين در زبان آنان براى چشيدنست، آنان دور دين مى‏گردند مادامى كه معاششان با آن مى‏چرخد، و هنگامى كه با بلا آزمايش شدند متديّنان اندكند.[18]

ذکر مصیبت

کسانی که با حسين بن على عليهما السلام جنگیدندغرق در حب دنیا بودند.

این بی حیاها حتی به کشتن ابی عبدالله و سایر شهدای کربلا اکتفاء نکردند بلکه یک دفعه به خیمه ها حمله کردند و خیمه ها را به آتش کشیدند.

بلکه ستم بالای ستم حرم اهل بیت را به اسارت بردند.قربان زینب کبری برم وقتی بدن سربریده برادرش دید یک نوحه دردناکی خواند گفت:

يا محمداه! يا محمداه! صلّى عليك ملائكة السماء، هذا الحسين بالعراء، مرمّل بالدماء، مقطّع الاعضاء، يا محمداه! و بناتك سبايا، و ذريّتك مقتلة تسغى عليها الصّبا![19]

در روایت است که فأبكت و اللّه كل‏ عدوّ و صديق! یعنی همین که ناله زینب کبری بلند شد همه دوست و دشمن گریه کردند و صحن النسوة و لطمن‏ وجوههن!

وَ سَيَعْلَمُ‏ الَّذِينَ‏ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُون‏

مصور عباس

 [1] محمد ابن یعقوب کلینی، الكافي، ج 2  ص:131

[2] محمد ابن یعقوب کلینی، الكافي، ج 2  ص:131

[3] معجم مقايس اللغه، ج1 ص:420 و راغب اصفهانی، مفرادت الفاظ قرآن، مترجم، ص779

[4] سوره بقره آیه 201

[5] سوره حديد آية 20

[6] عبدالله جوادی آملی، شميم ولايت ص:711

[7] سوره آل عمران آیه190

[8] نهج البلاغه خ 151

[9] عبدالله جوادی آملی، شميم ولايت ص: 711-713

 [10]ترجمه‏نهج‏البلاغه(دشتى)، صفحه‏ى 279

[11] سوره انعام آیه70

[12] حسن مصطفوی،تفسير روشن، ج‏8، ص: 36

[13] سوره لقمان آیه‏6

[14] ناصر مکارم شیرازی و دیگران،تفسير نمونه، ج‏17، ص: 14

[15] عبدالله جوادي آملي، شميم ولايت ص:759

[16] احمد بن مصطفى‏مراغى،تفسير المراغي ،ج‏7ص 156

[17] وحدت اسلامی، ابازید ،شیخ عبد العزیز، وحدت اسلامی در مقابل نقشه های دشمنان اسلام و مسلمین، ص 345

[18] محمد تقی جعفری،ترجمه‏وتفسيرنهج‏البلاغه،ج‏16،ص:92، وعلی ابن حسن إربلی،كشف‏الغمة،ج2 ص32

[19] وقعة الطف ؛ ص259


٢٣:٢٠ - يکشنبه ١٦ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٧٩٢٢٤    /    تعداد نمایش : ٢٠٩


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





چند رسانه ای
کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت ارتباطات و بین الملل مجتمع آموزش عالی فقه می باشد.