فارسی | عربی | اردو | English
سلام علیکم به سایت مبلّغان مجتمع آموزش عالی فقه خوش آمدید. لطفاً با درج نظرات خود در بخش نظرخواهی مطالب سایت ما را در ارائه خدمات بیشتر یاری فرمایید. با تشکر

صفحه اصلی فراخوان جشنواره تبلیغ نوین درباره پایگاه تبلیغ ناب نشریات تبلیغ کتابخانه تبلیغ خاطرات تبلیغی ارتباط با ما
صفحه اصلی > صفحه اوّل 


  چاپ        ارسال به دوست

اطاعت از اولو الامر

اطاعت از اولو الامر

بسم الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب العالمین و الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنّا لنهتدی لو لا ان هدانا الله ثمّ الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی عترته الطّیبین الطّاهرین سیّما و سیّدنا و مولانا و صاحب امرنا بقیة اله الاعظم ارواحنا فداه و لعنة الله علی اعدائهم أجمعین.

اللهم کن لولیّک الحجّة بن الحسن صلواتک علیه و علی آبائه فی هذه الساعة و فی کلّ ساعة ولیّاً و حافظاً و قائداً و ناصراً و دلیلاً و عیناً حتّی تسکنه أرضک طوعاً و تمتّعه فیها طویلا.

در می زنم که سائل این خانه ام کنی
عمری به دور شمع وجود تو گشته ام
یا بن الحسن یابن الحسن

 

دلباخته ام که با همه بیگانه ام کنی
تا شعله ای ببخشی و ویرانه ام کنی
یابن الحسن یابن الحسن

قال الله تبارک و تعالی فی کتابه الکریم بسم الله الرحمن الرحیم.

« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»

(ای کسانیکه ایمان آورده اید اطاعت کنید خداوند را و اطاعت کنید پیامبر خدا و صاحبان امر را.)[1].

مقدمه

موضوع صحبت ما درباره این آیه شریفه می باشد که معنای اولی الامر را برای ما بیان می فرماید و در باره یکی از مهمترین مسائل اسلامی، یعنی مسئله رهبری بحث می کند. اول به مردم با ایمان دستور می دهد که از خداوند اطاعت کنند. بدیهی است برای یک فرد با ایمان همه اطاعت ها باید به اطاعت خداوند متعال منتهی گردد و هر گونه رهبری باید از ذات پاک حضرت حق سر چشمه گیرد و طبق فرمان او باشد، زیرا حاکم و مالک تکوینی جهان هستی اوست و هر گونه حاکمیت و مالکیت باید به فرمان او باشد.

در مرحله بعد، فرمان به پیروی از پیامبر اسلام می دهد. پیامبری که عصمت دارد و هرگز از روی هوا و هوس سخن نمی گوید، پیامبری که نماینده خدا در میان مردم است و سخن او سخن خداست و این منصب و موقعیت را خدای مهربان به او داده است بنابراین اطاعت از خداوند، مقتضای خالقیت و حاکمیت ذات پروردگار است ولی اطاعت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم مولود فرمان پروردگار است و به تعبیر دیگر خداوند متعال واجب الاطاعه بالذات است و پیامبر اسلام واجب الاطاعه بالغیر است. و مرحله سوم، فرمان به اطاعت از اولوالامری می دهد که از متن جامعه اسلامی برخاسته و حافظ دین و دنیای مردم است.

اولوالامر چی کسانی هستند

در میان مفسران اسلامی درباره اولوالامر سخن بسیار است.

1 ـ بعضی گفته اند اولو الامر زمامداران و حکّام در هر زمان و در هر محیط و هیچ گونه استثنایی برای آن قائل نشده اند و در نتیجه آن این است که مسلمانان موظف باشند از هر حکومتی به هر شکل پیروی کنند، حتی اگر حکومت فاسدین باشد.

2 ـ عدّه ای گفته اند: اولوالامر، نمایندگان عموم طبقات، حکّام و زمامداران و علماء و صاحب منصبان در تمام شئون زندگی مردم هستند امّا نه به طور مطلق و بدون قید و شرط بلکه اطاعت آنها مشروط به این است که بر خلاف احکام و مقررات اسلام نبوده باشد.

3 ـ به نظر بعضی، اولو الامر، زمامداران معنوی و فکری، یعنی علماء و دانشمندان عادل می باشند و به محتویات کتاب و سنّت آگاهی کامل داشته باشند.

4 ـ بعضی از مفسّران اهل تسنن معتقدند که منظور از این کلمه منحصراً خلفای چهارگانه نخستین هستند و غیر اینهارا شامل نمی شود.

5 ـ بعضی گفته اند صحابه و یاران پیامبر اسلام. اولوالامر هستند.

6 ـ احتمال دیگر می گوید که منظور از اولوالامر فرماندهان لشکر اسلامند.

7 ـ همه مفسران شیعه در این زمینه اتفاق نظر دارند که منظور از اولوالامر «امامان معصوم علیهم السلام» می باشند که رهبری مادی و معنوی جامعه اسلامی در تمام شئون زندگی از طرف خداوند متعال و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم به آنها سپرده شده است و غیر اینها را شامل نمی شود. البته کسانی از طرف آنها به مقامی منصوب می شوند و پستی را درجامعه اسلامی بر عهده بگیرند با شروط معیّنی اطاعت آنها لازم است نه به خاطر اولوالامر نه، بلکه به خاطر اینکه نمایندگان اولوالامر می باشند.[2]

خطاب یا ایها الذین  آمنوا ـ نه از این جهت است که ولایت خداوند و رسول اختصاص به مؤمنین دارد، زیرا خداوند و رسول ولایت کلیه بر جمیع اهل عالم دارند. ولی چون مؤمنین می پذیرند مخاطب قرار گرفتند چون زیر بار ولایت می روند و غیر اینها قبول نمی کنند ولذا از این بیان معلوم می شود هر کس که ولایت را قبول نکرد از حیطه مؤمنین خارج است چه اسم اسلام برخود گذارد و چه کافر باشد. اگر بگوئیم سلاطین و امرا، اولوالامرند، عقل نمی پذیرد، چون عقل می بیند آنها فسق و فجور و ظلم و تعدّی و هرگونه معصیت انجام می دهند و عقل به لزوم مخالفت با آنهارا دستور می دهد نه به وجوب اطاعت، چگونه عقل حکم می کند به اطاعت یزید و بنی امیه و بنی عباس وامثال آنها، که اطاعت آنها عین مخالفت حق است و موجب تناقض می شود با اطاعت حق بنابراین علماء هم اگر چه عادل باشند چون احتمال سهو و نسیان در آنها وجود دارد نمی توان پذیرفت و گفتیم علماء، نمایندگان اولوالامر هستند واولوالامری که عقل به لزوم اطاعت آنها دستور داده مخصوص معصومین علیهم السلام می باشد و مقام عصمت امری است باطنی که احدی اطلاع ندارد جز خداوند. بنابراین تعیین اولوالامر که خداوند او را صاحب امر بشمارد و اطاعت او را ردیف اطاعت خود و رسول ذکر فرماید باید کسی باشد که خدا او را صاحب امر قرار داده باشد.

جابر بن عبداله انصاری می گوید: هنگامی که خداوند متعال بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم این آیه را نازل فرمود: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ»

عرض کردم یا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم، خدا و رسولش را شناختیم، امّا اولوالامر که خداوند اطاعت شان را به اطاعت تو مقرون ساخته است کیانند؟ فرمود: ای جابر آنان خلفای من هستند، و امامان مسلمین پس از من می باشند، اوّل آنها علی بن ابی طالب علیه السلام بعد  حسن بن علی علیه السلام بعد حسین بن علی علیه السلام  و علی بن الحسین علیه السلام و محمد بن علی علیه السلام که در تورات به باقر معروف است و تو ای جابر اورا درک خواهی کرد پس هرگاه او را ملاقات کردی سلام مرا به او برسان، سپس جعفر بن محمد و موسی بن جعفروعلی بن موسی ومحمد بن علی و علی بن محمد و حسن بن علی سپس همنام و هم کنیه ام حجت خدا در زمین حضرت بقیة الله علیهم السلام است. آنکه خدای تعالی بر دست های او مشارق و مغارب زمین را فتح خواهد کرد، آنکه از شیعیان و دوستانش غیبتی خواهد داشت که در زمان غیبتش بر اعتقاد به امامتش ثابت نمی ماند مگر کسی که خداونددلش را برای ایمان آزموده باشد.

جابر می گوید: عرضه داشتم: یا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم آیا برای شیعیانش نفعی از او در زمان غیبت هست؟ حضرت فرمودند: آری، سوگند به آنکه مرا به پیغمبری مبعوث ساخت، آنها به نور او روشنایی می گیرند و به ولایت او در عصر غیبت نفع می برند همچنانکه مردم از نور خورشید سود می برند هر چند که ابری آن را بپوشاند. ای جابر این مطلب از مکنون سرّ الهی و مخزون علم اوست، آن را جز از اهلش مخفی بدار.»[3]

بنابراین اطاعت از خداوند و اطاعت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و اطاعت اولی الامر بهترین وسیله ای است که با آن به سوی خداوند تقرّب جسته شود. دلیل برای این مطلب روایتی است که در اصول کافی از امام علیه السلام درباره بهترین چیزی که به وسیله آن به خداوند عزوجل تقرب جویند پرسیده شد، حضرت فرمودند: بهترین چیزی که بندگان بوسیله آن به خداوند عزوجل تقرّب جویند، اطاعت خداوند و اطاعت فرستاده و اطاعت اولی الامر است.[4]

و ما که در زمان غیبت حضرت مهدی علیه السلام هستیم وظیفه ما، اطاعت از آن حضرت و یاری کردن ایشان است به اینکه با اعمال شایسته موجبات سرور و خشنودی آن حضرت را فراهم آوریم و از انجام گناهان خود داری کنیم و منتظر دولت کریمه آن حضرت باشیم و برای تعجیل فرج مقدس و مبارک آن حضرت دعا نمائیم و همیشه بیاد آن حضرت باشیم.

هیچ امیدی نباشد بر من و احوال من       مستحق هیچ پروازی نباشد بال من

کارهای من وصالت را به تأخیر افکنده    بوی هجران می دهد پرونده اعمال من

یابن الحسن یابن الحسن                             یابن الحسن یابن الحسن

روضه

 گریه امام سجاد علیه السلام برای امام حسین علیه السلام

از محمد بن مسلم روایت شده که حضرت باقر علیه السلام فرمودند: آیا نزد قبر حسین علیه السلام میروی؟ عرض کرد: بلی ولی با ترس و خوف. امام فرمودند: هر چند خوف آن بیشتر باشد ثوابش بیشتر است و هر کس با ترس به زیارت ابی عبدالله علیه السلام برود در روز قیامت ایمن گردد و آمرزیده شود و پیغمبر اکرم به زیارت او آمده و از برایش دعا می کند.

اگر از روی حقیقت زیارت کند امام زمان علیه السلام از او دستگیری می کند. امّا زیارت امام حسین علیه السلام آدابی دارد. امام صادق علیه السلام فرمودند: چون زیارت حضرت حسین علیه السلام می روی باید محزون افسرده و غبار  آلود گرسنه و تشنه باشی، زیرا که آن جناب را کشتند در حالتی که محزون و افسرده و گرد آلود و گرسنه و تشنه بود.[5]

امام صادق علیه السلام فرمودند: امام سجاد علیه السلام چهل سال بر پدرش گریه نمود و در این مدت روزها را روزه داشت و شب ها را به عبادت به سر می برد. هنگام افطار وقتی غذا نزدش می آوردند و میگفتند بفرمائید میل کنید. اشک آن حضرت جاری می شد و می فرمود: «قتل ابن رسول الله جائعاً، قتل ابن رسول الله عطشانا» (فرزند رسول خدا را گرسنه و تشنه کشتند)[6]

چسان آب گوارایی بنوشم
کنم گریه بر احوال برادر
کنم گریه بر احوال عمویم
کنم گریه بر ایتام محمد(ص)

 

که لب  تشنه پدر را کشته دیدم
که مانند گلی گردیده پرپر
که دیدم اوفتاده رو برویم
بر آنان از اسارتها چه آمد

السلام علیک یا مظلوم یا ذبیح العطشان یا اباعبدالله

اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم. نسئلک اللهم و ندعوک باسمک العظیم الأعظم الهی به محمد و آله یا الله یا الله یا الله

پروردگارا ما را ببخش و بیامرز. عواقب امور ما ختم بخیر بفرما.

حاجات مؤمنین و مؤمنات برآورده بخیر بفرما .

مرضای مسلمین لباس عافیت بپوشان

قلب مارا ظرف محبت و معرفت قرآن و اهلبیت قرار بده

در نسل ما دشمن اهلبیت قرار مده.

اسلام و مسلمین نصرت و پیروزی عنایت بفرما.

دشمنان اسلام و مسلمین نابود بفرما.

در ظهور و فرج مقدس مولای ما آقای ما تعجیل بفرما

به دعاهای آن حضرت، دعاهای شیعیان و دوستانش به اجابت برسان

حوزه های علمیه تشیّع، مراجع معظّم تقلید، رهبر بزرگوار انقلاب مؤید و منصور بدار. ما را از یاوران امام زمان قرار بده.

بالنّبیّ و آله. الفاتحة مع الصلوات.

محمدتقی دانش



[1]. سوره نساء آیه 59.

[2]. تفسیر نمونه، ج 3، ص 434.

[3]. البرهان، ج 1، ص 281؛ مکیال المکارم، ج 1، ص 625.

[4] . مکیال المکارم ـ ج 1 ـ ص 626.

[5]. فضائل الحسنیه ص 295.

[6] . سوگنامه آل محمد ، ص 72 و 73.


٢٢:٤٧ - سه شنبه ١٨ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٧٩٣١٢    /    تعداد نمایش : ١٦٨


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





چند رسانه ای
کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت ارتباطات و بین الملل مجتمع آموزش عالی فقه می باشد.