فارسی | عربی | اردو | English
سلام علیکم به سایت مبلّغان مجتمع آموزش عالی فقه خوش آمدید. لطفاً با درج نظرات خود در بخش نظرخواهی مطالب سایت ما را در ارائه خدمات بیشتر یاری فرمایید. با تشکر

صفحه اصلی فراخوان جشنواره تبلیغ نوین درباره پایگاه تبلیغ ناب نشریات تبلیغ کتابخانه تبلیغ خاطرات تبلیغی ارتباط با ما
صفحه اصلی > صفحه اوّل 


  چاپ        ارسال به دوست

ذکر خدا

ذکر خدا

لا حول و لا قوة إلا باالله العلی العظیم ، أعوذ باالله من الشیطان الرجیم ، بسم الله الرحمن الرحیم.

الحمد لله رب العالمین و الصلوة و السلام علی سید نا و مولنا ابی القاسم المصطفی محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) و علی آله الطیبین الطاهرین لا سیما بقیة الله فی الارضین.و اللعنة علی اعدایهم ا جمعین من الآن الی قیام یوم الدین.

أما بعد فقدقال الله تبارک و تعالی فی کتابه الکریم : أعوذ با الله من الشیطان الرجیم« ألا بذکر الله تطمئن القلوب.[1]» صدق الله العلی العظیم.

خداوند متعال ان شاءالله قلوب همه ما و شمارا در این ماه با عظمت ماه مهمانی خداوند با نور قرآن و معارف اهلبیت علیهم السلام آشنا بگرداند صلوات محمدی پسند عنایت کنید. عرض سلام و ادب  و احترام دارم خدمت یکایک شما سروران گرامی و حضار محترم : اعم از علما ، أساتید، طلاب ، دانشجویان ، فرهنگیان و سائر سروران عزیز خواهران و برادران که در این مجلس با عظمت شرکت نموده اید. خداوند را سپاسگزارم که توفیق عنایت فرمود تا در این ایام پر برکت در محضر شما خوبان باشم.

با استعانت و یاری خداوندو با کسب اجازه از خدمت شما عزیزان در این فرصتی که در اختیار دارم می خواهم پیرامون ذکر خدا(ج) و اهمیت و ضرورت ارتباط با خداوند متعال صحبت نمایم اما قبل از اینکه وارد صحبتم شوم با اجازه شما می خواهم یک مسأله شرعی را  در خصوص ارکان نماز خدمت شما عرض کنم.

مسئله شرعی

 در نماز ما دو نوع واجب داریم. یک واجب که اگر سهوا در نماز کم و یازیاد شود نماز را باطل نمی کند. این نوع واجب واجب غیر رکن نام گذاری می شود. یک نوع واجب دیگری است که اگر سهوا و یا عمدا کم و یا زیاد شود نماز باطل می شود این نوع واجب رکن نامیده می شود . که پنج تا است: 1- قیام متصل به رکوع 2- نیت 3- تکبیره الاحرام 4- رکوع 5-دو سجده از یک رکعت.

خداوند متعال انشاالله به همه ما توفیق عنایت کند که اعمال مان را طوری انجام دهیم که مرضی حضرت حق باشد به برکت صلوات بر محمد وآل محمد. اما بحثی را که در نظردارم دراین فرصت خدمت شما خوبان تقدیم کنم پیرامون ذکر و یاد خدای متعال است.

اهمیت ذکر و یاد خدای متعال

 در آیات و روایات در رابطه با اهمیت و ضرورت ارتباط با خداوندبسیار تاکید شده است. در دین مبین اسلام برای هر عبادتی حد و حدود مشخصی معین شده و بعضی از انها دارای زمان و مکان و کمیت و کیفیت مشخص است. مثلا روزه در سال یک ماه. و حج در طول عمر یکبار آنهم در زمان مخصوصی واجب گردیده است اما ذکر و یاد خداوندمتعال تنها عملی است که زمان و مکان مشخصی ندارد لذا قرآن کریم می فرماید: باید همیشه و هرجا و هر صبح و شام به یاد خداوند متعال باشید و مبادا لحظه ای از او غافل شوید. از برخی آیات قرآن به دست می آید که هدف از عبادات دیگر هم ذکر و یاد خداوند است یعنی همین اعمالی که دارای زمان و مکان خاص است مثل نماز، روزه، حج و عبادات دیگر هرکدام یک سیم ارتباطی بین خالق و مخلوق است، خداونددر شبانه روز پنج وقت نماز را واجب نمود تا امور دنیوی و مشغولیت های روز مره بنده اش را  از یاد خالقش باز ندارد. و غافل ننماید و حد اقل در این پنج وقت در هنگام نماز با خدایش ارتباط بر قرار کند در قرآن می فرماید « إننی أنا الله لا إله إلا أنا فاعبدنی و أقم الصلاة لذکری.[2]» به همین جهت است که به حضور قلب در نماز سفارش شده است و نمازی که نتواند حلقه ای وصل میان عابد و معبود باشد ارزشی نخواهد داشت، در عبادات دیگر هم قصد قربت و اخلاص جوهره اصلی عبادت محسوب می شود که بدون قصد قربت عمل انسان از ارزش ساقط خواهد بود. بناء ذکر خدا بسیار با اهمیت است به گونه ای می توان آنرا هدف نهایی برای سایر عبادات برشمرد.

حال سوال این است که چرا یاد خداونداینقدر اهمیت دارد و مورد تأکید و سفارش واقع شده است؟ چه اثر تربیتی مهمی برآن مترتب است؟ و نقش آن در سعادت دنیا و آخرت انسان چیست؟

اثر معنوی و اخروی ذکر و یاد خدا

انسان ها برای رسیدن به کمالات معنوی و پیمودن پله های انسانیت لازم است بر نفس خویش مسلط باشد و از گناه و معصیت دوری نماید، تادر رقابت بین خودش و شیطان موفق شود درحالی که بسیاری از انسانها توان لازم را برای این مبارزه  ندارند و اغلب در دام هوای نفس و وسوسه های شیطان می افتد و به گناه و انحراف کشیده می شود، لذا افراد زیادی سئوال می کنند که برای جلوگیری از گناه و معصیت چکار کنیم؟ خیلی ها آدمهای خوبی هستند دوست دارند خوب باشند بنده ای مطیع خداوند باشند، از گناه و معصیت بیزارند ولی هنگامی که زمینه ی گناه فراهم می شوند کنترل خویش را از دست می دهد در این مبارزه شکست می خورند و مرتکب معصیت می شوند و بعد از آن حسرت می خورند. و اظهار ندامت می کنند و نفس خویش را ملامت می کنند.

من می خواهم عرض کنم عزیزان اگر بخواهیم مغلوب شیطان و هوای نفس واقع نشویم و از دام گناه و انحراف رهایی یابیم باید خدارا فراموش نکنیم و همیشه بیاد او باشیم، همیشه خود را در محضر او ببینیم؛ آدمی که  حاضر نمی شود در حضور طفل ممیزی مرتکب معصیت شود؛ چگونه می تواند در محضر خالق خودش و ملائکه های مقرب او معصیت و نافرمانی او را مرتکب شود؟

داستان

وقتی که زلیخا از حضرت یوسف علیه السلام تقاضای معصیت کرد خودش صورت بتی را که در آن اطاق وجود داشت پوشاند و گفت من احساس شرم می کنم که خدایم ناظر بر گناه و معصیتم باشد، حضرت یوسف علیه السلام فرمود: وقتی تو از خدای شرم می کنی که نمی بیند و نه قدرتی دارد من چگونه از خدایی خجالت نکشم که مرا آفریده است و به این جایگاه رسانیده است و تمام اعمالم را می بیند؟ منظور اینکه زلیخا هم اگر باور صحیح و شناخت درست از خداوند می داشت؛ به دام معصیت و گناه نمی افتاد.  سروران گرامی بیشتری از گناهان در اثر غفلت و فراموشی از ذکر و یاد خدا صورت می گیرد. عزیزان همیشه باید فراموش نکنیم که اعمال و رفتار حتی فکر و خیالات ما تحت کنترل است و این جهان را صاحبی است. ببینیداگر کسی وارد خانه ای می شود که صاحبش در آن حضور دارد حواسش را بیشتر جمع می کند یا در خانه ای خالی که صاحبی ندارد؟ حتما دیده اید در بعضی از مغازه ها و چهار راه ها تابلو می زنند که اینجا مجهز به دوربین مداربسته است، می بینید چقدر آنجا انسان حواسش جمع است و مراقب اعمالش می باشد؟ می خواهم عرض کنم که تمام این دنیا مجهز به دوربین مدار بسته است. و ذره ای از اعمال خیر و شر انسان از دوربین الهی مخفی نخواهد ماند. و در آن ثبت و بایگانی خواهد شد و در روز قیامت به عنوان مدرکی بر ضرر . و یا به نفع. رو خواهد شد قرآن کریم می فرماید: « و ما یلفظ من قول إلا  لدیه رقیب و عتید.[3] ». نتیجه اینکه یاد خداوندانسان را از گناه و معصیت باز داشته و به طاعت و عبادت رهنمون می نماید.انسان باید در هر کدام از مخلوقات نگاه میکند به یاد خدا بیفتد. به گفته بابا طاهر:

به دریابنگرم دریا تــو بیــنم * به صحرا بنگرم صحرا تو بینم

به هرجا بنگرم کوه درو دشت * نشان از روی زیبـای تو بیـنم

دیگر انسان از خودش غافل می شود و خودش را در مقابل عظمت ذات کبریا خاضع و ناچیز می بیند به قول شاعر:

یکی قطره باران زابری چکید* خجل شد چو پهنای در یا بدید

که دریا اگر هست من کیستم  *  گر او هست حقا که من نیستم

به همین جهت است که انبیا و اولیاء الهی دائم الذکر بودند، معصومین علیهم السلام لحظه ای از یاد خدا غافل نبودند و از همین رو حتی فکر گناه هم نداشتند، عصمت آن بزرگواران به این جهت نبود که قدرت بر گناه نداشته باشند و یا از جانب خداوند مجبور به اطاعت باشند ، بلکه ایمان و ارتباط محکم قلبی شان با ذات اقدس الهی آنان را از هرگونه انحراف و کجی مصون می داشت.

فواید مادی و دنیوی یاد خدا

یاد خداوندو ارتباط با مبدأ هستی در زندگانی دنیا نیز اثرات بسیاری دارد، انسان موجود ضعیف است و دنیا پر از مشکلات و تلخی ها، لذا همواره انسان نیازمند تکیه گاهی مطمئنی است که در هنگامه ای مصیبت ها ، تلخی و ناهمواریهای روزگار به او پناهنده شود و از دلهره و اضطراب و نگرانی در آید و به آرامش دست یابد و چه پناهگاهی امن تر از بارگاه ایزد منان و خالق هستی؟ و کدام تکیه گاهی مطمئن تر و بالاتر از کسی که قادر مطلق است؟ همانطور که در اول بحثم عرض کردم « ألا بذکر الله تطمئن القلوب.[4] » در دنیای امروز بشر به دنبال آرامش است، بعضی به اشتباه فکر می کنند ثروت و امکانات و رفاه مادی آرامش می آورد و برخی آرامش را در ارتباطات نامحدود جنسی میدانند و... ولی تجربه خلاف آنرا نشان داده است! در دنیای غرب که مردم نوعا دغدغه مادی ندارند و در رفاه کامل بسر می برند و لی از نظر روانی آرامش ندارند ، نمی توانند خواب راحتی داشته باشند، افسردگی بیداد می کند ، قرص های خواب آور مصرف می کنند ، به مواد مخدر و مشروبات الکلی روی می آورند تا لحظه ای آرامش یابند ولی در جوامع دینی و الهی و مخصوصا در جامعه و منطقه ای ما مردم با هزاران مشکل مادی و رفاهی دست و پنجه نرم می کنند: مشکل فقر، محرومیت، نا امنی و... اما می بینیم از برکت دین و در اثر یاد خداوندو تکیه به او، آرامش روانی دارند و در مقابل مشکلات استقامت به خرج می دهند و احساس خوشبختی می کنند. قرآن نیز به این نکته اشاره نموده است که یاد خداآرامش می آورد ولی دوری از یاد او و غفلت بدبختی دنیا و آخرت را در پی خواهد داشت « و من أعرض عن ذکری فإن له معیشة ضنکا و نحشره یوم القیمة أعمی.طه/134.» هر که در دنیا از خداوند دور باشد زندگانی دشواری خواهد داشت و در قیامت کور محشور خواهد شد. لذا عزیزان بکوشید همیشه به یاد خداوند اذکار زبانی داشته باشید در عبادات تان حضور قلب داشته باشید ، تمرین کنید تا قلب تان و فکرتان بیاد خدا باشد و همه جا و در هرحال خود را در محضر او احساس کنید و رفتار، گفتارو پندارتان خدایی باشد. شما وقتی به سیرة ائمه معصومین علیهم السلام و پیشوایان و بزرگان دین نگاه کنید می بینید آنها حتی در لحظات بسیار سخت و شرائط ناگوار خدا را فراموش نمی کردند.

مقدمه روضه

 امام حسین علیه السلام در کربلا، شب عاشورا را از دشمن فرصت می طلبد تا با خدایش راز و نیازکند، ظهر عاشورا در آن لحظه ای حساس نماز را اقامه می کند، در هنگام جنگ به دشمن حمله می کند و می جنگد و هر از چند گاهی می آمد بر بالای بلندی و با صدای بلند می گفت « و لاحول ولا قوة الا باالله» این صدای امام هم قوت دل برای اهل حرم بود و هم وجود مبارکش از این ذکر مبارک نیرو می گرفت، و نیز هنگامیکه سنگ به پیشانی امام علیه السلام و تیر به سینه ای مبارکش اصابت می کند باز هم معبود و معشوقش را یاد می کند و می گوید« بسم الله و بالله و علی ملة رسول الله» در آخرین لحظات که تشنگی سخت طاقت امام علیه السلام  را طاق نموده بود بازهم صورت مبارک را طرف آسمان می کند و صدا می زند« الهی رضا برضائک و تسلیما لقضائک»

روضه

السلام علیک یا أباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک علیک منی سلام الله أبدا مابقیت و بقی اللیل و النهار و لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتکم السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی أولاد الحسین و علی أصحاب الحسین

آی عاشقان ابی عبدالله نمیدانم آن لحظه که بی بی زینب کبری به بالین برادر آمد چه حالی داشت؟ فقط این را بگویم والتماس دعا یگوقت سنگها و نیزه شکسته هاراه کنارزد. بدن پاره پاره برادر را در بغل گرفت.آی بیاد و صیت مادرش زهراافتاد.خواست گلوی برادر را ببوسد. اما دیگر مولی سر در بدن نداشت. یا صاحب الزمان بی بی زینب لبها را گذاشت به رگهای بریده گلوی برادر. عرضه داشت بار الها بوسیدم جایی را که نه جدم و نه پدرم و نه مادرم زهرا بوسید. الا لعنه الله علی القوم الظالمین.

عبدالواحد فکرت

 

[1] - رعد/28

[2] - طه/14

[3] - ق/18

[4] - رعد/28


٢٣:٢٠ - شنبه ٢٢ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٧٩٤٥١    /    تعداد نمایش : ٢٠٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





چند رسانه ای
کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت ارتباطات و بین الملل مجتمع آموزش عالی فقه می باشد.