فارسی | عربی | اردو | English
سلام علیکم به سایت مبلّغان مجتمع آموزش عالی فقه خوش آمدید. لطفاً با درج نظرات خود در بخش نظرخواهی مطالب سایت ما را در ارائه خدمات بیشتر یاری فرمایید. با تشکر

صفحه اصلی فراخوان جشنواره تبلیغ نوین درباره پایگاه تبلیغ ناب نشریات تبلیغ کتابخانه تبلیغ خاطرات تبلیغی ارتباط با ما
صفحه اصلی > صفحه اوّل 


  چاپ        ارسال به دوست

سيرة اهل بيت نسبت به وحدت مسلمين

سيرة اهل بيت نسبت به وحدت مسلمين

 

 أعوذ بالله من الشيطان الرجيم بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله ربّ العامين باری الخلائق اجمعين،ثم الصلوة والسلا م علی سيد المرسلين طبيب نفوسنا و شفيع ذنوبنا ابي القاسم محمد صلی الله علیه و آله وسلم و علی آله الطيبين الطاهرين المعصومين لا سيّما بقية الله في الارضين روحی و ارواح العالمين له الفداء،اما بعد فقد قال رسول الله 3

إنّي تَارکُ فِيکم الثَقلَينِ کِتابَ الله عزّ و جلّ و عِترَتی مَا إنتَمَسکتُمْ بِهما لَنْ تَضِلُّو و أنَّهُما لن يفترقا حتی يَرِدا عَليّ الحَوض[1]

مسئله شرعی:

قبل از اينکه سيرة اهل بيت را نسبت به موضوع اساسی امروزه يعنی وحدت مسلمين  را بیان نمایم ، مسئلة شرعی نسبت به خواندن نماز در اقتدا به نماز جماعت اهل سنت را بيان کنيم.

می فرمايد« اقتداء به اهل سنت، برای رعايت وحدت جائز است و نماز خواندن صحيح و مجزی است ولی تکتف واجب نيست و بلکه جائز نيست، مگر در صورتی که ضرورتی آن را اقتضاء کند.[2]

حديثی معتبرکه شيعه و سنی هر دو اين را قبول دارند و خود حديث می رساند دو تا چيز برای مرکزيت وحدت کارساز است،1- قرآن   ۲- اهل بيت علیهم اسلام  

و هم مسلمانان نسبت به اهل بيت ارادت خاص دارند و برای همه سيرة اهل بيت علیهم اسلام الگو و اسوة حسنه است.

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم  می فرمايند من دو تا چیزی گرانبها درميان شما می گذارم تا وقتيکه به اينها تمسک نموديد( نجات از آن شما است) هيچ وقت گمراه نخواهيد شد اين دو تا قرآن و عترت اهل بيت من: می باشند و اينها از يکديگر جدا نمی شوند تا اينکه حوض کوثر به من برسند.

مقدمه:

اهل بيت علیهم اسلام ترجمان واقعی قرآن هستند و سيرة عملی آنان نشانگر، احيای قرآن است، قرآن مسلمانان را به وحدت مسلمين و پرهيز از تفرقه، دعوت می نمايد.اهل بيت علیهم اسلام که عدل قرآن هستند اين پيام الهي را بخوبی پياده کردند.

هدف بزرگ اسلام

«شهيد مطهری، يکی از اهداف بزرگ اسلام را همين وحدت مسلمين می دانند، در بحث امر به معروف و نهي از منکر می فرمايند: ما مسلمانان دعوت و ارشاد و امر به معروف و نهی از منکر داريم ولی چون هدفهای اسلامی را نمی شناسيم مخصوصاً از هدفهای بزرگ اساسی و اصولی اسلام بی خبريم از اسلام فقط، يک سلسله دستورهای ظاهری که مربوط به قشر اسلام است نه لبّ و مغز آن آشنايي داريم، هر وقت به فکر دعوت و ارشاد می افتيم از حدود مسائل ساده اخلاقی و عبادی تجاوز نمی کنيم و حال آنکه يکی از هدفهای بزرگ اسلام بلکه بزرگترين هدف اسلام در امور عملی وحدت و اتفاق مسلمانان است اولين وظيفه داعيان و ارشاد کنندگان و آمران به معروف و ناهيان از منکرين است که در طريق وحدت مسلمانان بکوشد»[3]

وحدت در قرآن

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ[4]

در آية ۱۰۵ می فرمايد: وَلاَ تَکُونُواْ کَالَّذِينَ تَفَرَّقُواْ وَاخْتَلَفُواْ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَأُوْلَئِکَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ[5]

هر دو آية، نهي از تفرقه می کند درميان اين دو آيه، آية امر به معروف و نهي از منکر و دعوت به خير آمده است در آيه ۱۰۴،وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ[6]

مرحوم شهيد مطهری(ره) نسبت به چينش اين آيات و در واقع نظم آيات می فرمايند.

آيا اين عجيب نيست که درميان دو آيه که هر دو دعوت و پرهيز از تفرق است اين آيه می آيد«وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»اين کانّه درست می رساند که قرآن درميان خيرها، حسن تفاهم،و وحدت و اتفاق مسلمين را خيری که در مبدأ همه خيرها است می داند درميان منکرات و زشتيها و پليديها،آن که از همه پليدتر و زشت تر و بدتر می داند اختلاف و تفرق است به هر نام و عنوانی»[7]

شکی نيست يکی از ابزاردشمنان و استکبار جهانی همين دامن زدن به مسائل اختلافی است امروزه هر کس به مسائل اختلافی دامن می زند بفهميم اين سخنگوی استعمار است.

سيرة اهلبيت علیهم اسلام  

اينک سيرة نورانی اهلبيت علیهم اسلام  نسبت به وحدت مسلمين را بيان می کنيم ما در اين محفل سيرة سه تا امام را عرضه می کنيم بصورت اختصار تا الگويي باشد برای همه بويژه محبّان و شيعيان آن اهل بيت علیه اسلام  .

امام علی  علیه اسلام   بنيانگذار وحدت مسلمين

امام علی علیه اسلام در واقع بعد از پيامبر صلی الله علیه و آله وسلم  معمار و بنيانگذار اين وحدت مسلمين هستند در اين باره فرمايشی از عالم اهل سنت، علامه عبد المتعال صعيدی که از اساتيد برجسته دانشگاه الازهر بودند ذکر کنيم،ايشان می گويد(خلاصه فرمايش ايشان اين است)  

«علی بن ابی طالب رضي الله عنه و کرّم الله وجهه اوّلين بنيانگذار تقريب بين مذاهب است تا اينکه اختلاف رأی و نظر موجب تفرقه و پراکندگی نگردد و غبار دشمنی ميان طوايف مختلف بر پانشود بلکه با وجود اختلاف نظری همچنان وحدت و يگانگی خود راحفظ کنند و اختلاف يافتگان در رأی با هم برادر وار زندگی کنندهر کس برادرش را نسبت به رای ونظرش آزاد بگذارد ... علی با اینکه می دانست از ديگران به خلافت سزا وار تر است ولی با خلفا به مدارا رفتارکرد و از هيچگونه کمک نسبت به آنان دريغ نفرمود تا نمونة عالی مدارا در مورد اختلاف رأی باشد و چون با اصرار مردم به خلافت رسيد هيچکس را ملزم به قبول خلافتش نکرد...»[8]

همين طور شهيد مطهری(ره) می فرمايند:« علی فدای وحدت اسلامی شد و چه کسی به اندازة علی برای وحدت اسلامی احترام قائل بود؟ اين ديگران بودند که می بريدند و اين علی بود که وصل می کرد...»[9]

اينک می رويم دربارة امام علی علیه اسلام  که بعضي از فرمايشات ايشان را در اين باره ذکر کنيم که نشانة سيرة عملی ايشان باشد.

امام علی علیه اسلام در جواب نامة ابو موسی اشعری، پيرامون حکميت اينطور می فرمايند:

«وليس رجل ـ فاعلم ـ احرص علي جماعة امة محمد صلي الله عليه وآله وسلم و الفتها مني... پس بدان در امت اسلام، هيچ کس همانند من وجود ندارد که به وحدت امت محمد  صلی الله علیه و آله وسلم از من حريص‏تر، و انس او از من بيشتر باشد، من در اين کار پاداش نيک و سرانجام شايسته را از خدا مي‏طلبم، و به آنچه پيمان بستم وفا دارم»[10]

در جای ديگر می فرمايند، بهترين مردم نسبت به من گروه ميانه هستند، از آنها جدا نشويد،والزموا السواد الاعظم فان يد الله مع الجماعة...همواره با بزرگ ترين جمعيت ها باشيد که دست خدا  با جماعت است از پراکندگی بپرهيزيد، که انسان تنها، بهره شيطان است آن گونه که گوسفند تنها،طعمه گرگ خواهد بود...»[11]

حضرت امير المومنين علیه اسلام در وصيت نامه تاريخي خود که هرکس در وصيت خودش مسائلي مهم را بيان می کند به تعبير ديگر دغدغه های زندگی خود را در آنها ارايه می دهد.

می فرمايند،اوصيکما و جميع ولدی و أهلی ومن بلغه کتابی... صلاح ذات بينکم... ايجاد صلح و آشتی درميانشان سفارش می کنم زيرا من از جدّ شما  شنيدم که می فرمود به اصلاح کردن در بين مردم، از نماز و روزه يک سال برتر است»در بند ديگر می فرمايند عليکم بالتواصل... برشما باد به پيوستن با يکديگر.

و بعداً می فرمايند:يَا بني عَبدُ المطَّلِبْ لا ألفِيَنَّکُم تَخوضُونَ دِماء المُسلِمين خَوضاً تَقُولونَ قُتِلَ أمير المؤمِنينَ: ألا تَقتُلُنَّ بِي إلّا قاتِلي...»[12]

ای فرزندان عبد المطّلب؛ مبادا پس از من دست به خون مسلمين فروبريد و بگوئيد أمير مؤمنان کشته شد بدانيد! جز کشندة من کسی ديگر نبايد کشته شود.

جان عالميان فداباد بر اين مرد الهي که در فکر اين است که بعد از او فتنه ای ايجاد نشود.

ای مسلمانان الگو بگيريد از اين مرد بزرگ اسلام که زندگی را وقف کرد در ايجاد اخوت ميان مسلمانان از حقّ مسلّم خود صرف نطر کرد ولی از ياری اسلام ومسلمين دريغ نورزيد، و اجازه نداد که کاری که موجب تفرقه شود انجام گيرد.

اگر کسی نهج البلاغه را تورقی بزند می فهمد حضرت راجع به وحدت مسلمين چگونه بوده است ما به همين مقدار اکتفاء می کنيم،دو نمونة ديگر از اهلبيت: ذکر می کنيم.

سيرة امام زين العابدين علیه اسلام و اهتمام به سپاهيان مسلمان

امام علیه اسلام در سبک خاص خودشان که بوسيلة ادعيه و مناجات ارايه فرموده اند که اين ادعيه دارای درسهای بزرگ و معارف بلند الهي اند در يکی از ادعيه که درباره سپاهيان سرحد اسلام هستند ازدعای ۲۷ اينطور در محضر خدا عرضه می دارند.«اللّهم صلّ علی محمد و آله و... محفوظ بدار سرحدات مسلمين را به عزّت و جلال خود و ياری فرما محافظين مرزها را به قدرت خود و عطايای آنها را از خزينه جودت وافر گردان... و دلهای آنها را با هم هماهنگ ساز و تو به تنهايي مؤنة آنها را تکفل کن و به پيروزی و فتحشان ياری فرما پروردگارا در هر ناحيه مسلمانان را عزّت بخش در مقابل مشرکان و به کمک آنها فرست فرشتگان رحمت و قدرتت را پي در پي تا آنجا که از غلبة مسلمين تمام کافران منهزم شوند پروردگارا تو فرشتگان را به جنگ با مشرکان مشغول دار تا به حدود و ديار مسلمين دست درازی نتوانند کرد و گرفتارساز آنها را عوض مسلمين به نقص و کاهش و آنها را واسطة تفرقه از تجمع بر عليه مسلمين باز دار...[13]

با اينکه می دانيم در زمان امام 7 حکومت از آن مخالفين حضرت بوده و اين دعای حضرت می رساند که نبايد کاری کنيم که در جامعه مسلمين موجب تفرقه شودوتفرقه سبب نابودی اسلام می شود و حضرت بوسيله دعا می فهماند که پيروزی مسلمين از محضر خداوند دعا می کنند که مبادا مسلمين شکست بخورند. چرا اين طور نباشد که اهل بيت: ترجمان وحی الیي هستند که خط و مشی آنان هيچوقت از قرآن جدا نمی شود.

امام صادق علیه اسلام  بيانگر منشور جاويد اخلاقی

يکی از کارنامه های حضرت امام صادق علیه اسلام حفظ و احيای مکتب اسلام ناب است و طوری شيعه ها را تربيت نموده اند که اسلام برای هميشه بيمه شد.

«راوی معتبر معاويه بن وهب بر امام عرضه دارد ما با کسانيکه هم موافق با مکتب ما نيستند چطور برخورد داشته باشيم، حضرت فرمود: تنظرون إلی أئمتِکم الذينَ تقتدون بهم، شما به اماماني که مقتدای شما هستند ببينيد آنان هر جوری برخورد دارند شما همان برخورد داشته باشيد فَواللهِ أنّهم ليعودون مرضاهم، قسم بخدا امامان، مريضان آنها را عيادت می کنند و در جنازة آنها شرکت می کنند و اقامه شهادت برای آنان دارند و ادای امانت آنان می کنند»[14]

حبيب خثعمی می گويد شنيدم از امام صادق  علیه اسلام می فرمود بر شما باد ورع و اجتهاد در جنازه  آنان شرکت کنيد، مريضان آنها را عيادت کنيد با قوم خودتان در مساجدتان حضور داشته باشيد وَ أحبُّوا للناس مما تحبّونَ لانفُسِکم[15] برای مردم آنچيزی را دوست داشته باشيد که برای خودتان همان را دوست می داريد.

چه کلام بزرگی است برای برخورد با عموم مردم و در جامعه ای که حضرت حضور داشتند اکثريت آنها همين اهل سنت بودند حضرت اجازه نمی دهد که کاری کنند که به اصل اسلام لطمه زده شود و موجب تفرقه درميان جامعه شود.

در بعضی از روايات تعبير بسيار لطيفی است می فرمايند: کونو لَنا زيناً و لا تکونوا علينا شيناً حَبِّبُونَ إلَي الناس وَلا تَبْغَضُّونَ إليهم فَجُرّوا إلينا کلّ مودوةو ادفعوا عَنّا کُلَّ شَرّ...[16]

برای  ما زينت باشيد و ننگ و عار نشويد شما مارا نزد مردم محبوب و مورد محبت قرار دهيد و ما را نزد مردم مورد بغض و نفرت قرار ندهيد بسوی ما همه محبت ها را جلب کنيد و از ما همه شرها را دفع کنيد... »

چه فرمان نيکو است سوال اين است چه کار می تواند سبب محبت مردم نسبت به اهل بيت: می شود و چه کاری سبب نفرت مردم از اهل بيت : می شود.

آيا کاری کنيم که مقدسات ديگران را توهين و بي احترامی کنيم آيااین کار سبب محبت مردم نسبت به اهل بيت می شود آيا نخواهند گفت امامان اينها هم همينطور بودند؟!

بيدار باشيم ما ادب أئمه  علیهم اسلام  را به مردم ياد بدهيم و برخورد پاکيزه و سالم را دنبال کنيم.

در فرمایش ديگر می فرمايند، از خدا بترسيد به کسانيکه زندگی باآنها داريد خوب رفتار کنيد و جوار و همسايه خوبی باشيد و امانت ها را ادا کنيد و مردم را خنزير  نگوئيد اگر شما شيعه ما هستيد آنچه ما می گوئيم همان را بگويند و آنچه ما شما را امر کرده ايم انجام دهيد آن موقع شيعه ما خواهيد شد...[17]

می شود گفت خنزير گفتن موضوعيت ندارد هر حرفی در حرکتی که مقابل را به تحريک وادار کنند بشدّت بپرهيزيم.

اين برخورد سالم و منطقی سبب احیای امراهل بيت شده است.حضرت امام صادق علیه اسلام در يک پيغام کلی فرمودند:

به مواليان ما سلام برسانيد و آنها را وصيت به تقوای خداوندی و عمل صالح می کنم آنان مريضان را عيادت کنند، در تشيیع جنازه آنان شرکت کنند رفت و آمد به خانه آنها داشته باشند در علم دين با هم مذاکره و گفتگو داشته باشند اين کار امر ما را احيا می کند و رحم الله من احيي أمرنا، و خدا رحم کند بر کسی که امر ما را احياء کند [18]

برخورد مسالمت آميز هميشه جواب مثبت را داده است،ما که شيعة اهل بيت هستيم بسيار بيدار و هوشيار و شناخت کافی از ترفندهای دشمنان اسلام داشته باشيم، اين منشور جاويد برای همه ما راهگشا است ، ما به همين مقدار به سيرة نورانی اهل بيت: اکتفاء می کنيم.

يادی از امام خمينی

چون در آستانة سالگرد حضرت امام خمينی; -انصافاً احياگر وحدت مسلمين در عصر ما هستند-  هستيم جفا است که از اين مرد الهي ذکر نشود.

يکی از کارهای حضرت امام که در اين انقلاب احياء نمودند که همين وحدت اسلامی است که هفته وحدت اسلامی در آستانه ميلاد پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم و امام صادق علیه اسلام در جهان پرشکوه برگزار می گردد که يکی از سنتهای حسنه امام است.

و جمعة الوداع چه جمعه ای امروزه در جهان اسلام بصورت گسترده برگزارمی شود که امام برای هميشه يک مرکز وحدت که فلسطين باشد، را زنده کردند و مسلمانان زير پرچم قبله اول يعنی قدس فلسطين جمع شوند و برای هميشه در مقابل استعمار و استکبار جهانی قیام کنند.سلام عليه يوم وُلد و يوم مات و يوم حُشر.

بصیرت امام خامنه ای

و اينک خلف صالح ايشان، مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای دام ظله العالی که مروج حقيقی وحدت اسلامی هستند در حوادث مختلف به اين مسئله مهم تذکراتی ارايه نموده اند،کما اينکه در سخنرانی بيست و پنجمين سالگرد حضرت امام خمينی; فرمودند:که بايد دشمن فرعی با دشمن اصلی خلط نکنيم و وهابيت و سلفي ها دشمن اصلی ما نيستند بلکه آنان فريب خورده دشمنان اصلی هستند و دشمنان اصلی کسانی اند که پشت پرده اينها را تجهيز و تشويق می کنند... »[19] اين مطلب بسيار ارزش مند است که همين شناخت دقيق برای وحدت اسلامی کمک بسزايي می کنند، کما اينکه مقام معظم رهبری در سانحه دلخراش تخريب سامرا، اين ترفند دشمنان اسلام را خنثی کردند و فرمودند:

قدر متيقن اين است دستهای خبيث مخفی دارند که شيعه را وادار متحرک کنند برای تعرض، مساجد اهل سنت و اماکنی که نزد اهل سنت جايگاه قداست  و احترام دارد در اين راستا هر حرکتی که کمک به دشمنان اسلام کند و کمک به دشمنان امت اسلامی کند او حرام است شرعاً... همچنين در موارد مختلف تذکر داده اند توهين به مقدسات ديگران شرعاً جائز نيست.[20]

همه مان بيدار باشيم از ترفندهای دشمنان اسلام شناخت کافی داشته باشيم تا بتوانيم آنها را خنثی کنيم ما که شيعه هستيم هيچوقت سيرة اهل بيت: مقتدای ما هستند فراموش نکنيم کاری نکنيم که اسلام آسيب ببيند.

ذکر مصيبت امام علی علیه اسلام  

چون صحبتی از وحدت مسلمين شدو احياء گر وحدت هم امام امير مؤمنان بودند سزاوار ذکر مصيبت هم متعلق به حضرت باشد.

السلام عليک یاابا الحسن يا امير المؤمنين يا علی ابن ابي طالب

شب بيست يکم چه گذشت بر بچه های فاطمه؟ چه گذشت بر عزيزان زهرا؟يک طرف امام حسين، يک طرف امام حسين،يک زينب يک طرف ام کلثوم، درميان اندوه بچه ها، با تک تک آنها صحبت کرد، با عباسش، با حسينش، با زينبش،اما يک وقت نفس های علی به شماره افتاد، چشم ها گودی رفت، چشم ها را به در اتاق دوخت، صدا زد و عليکم السلام يا رسل ربی، ای فرستاده، خوش آمدی،جبرئيل خوش آمدی،يا رسول الله خوش آمدی بعد شروع کرد به قرآن خواندن : إنّ الله مع الذين اتقوا و الذين هم محسِنون[21]

آخرين کلمه ای که از زبان امير المؤمنين خارج شد اين آيه ی قرآن بود يک وقت ضربان قلب علی ايستاد.

صدای شيون از درون خانه بلند شد وا محمداه، وا علياه[22]

چقدر امام مظلوم است که شبانه دفن کردند و حتی محل قبر را هم مخفی کردند و به کسی نگفتند، چرا اينطور شد؟

برای اينکه به بدن علی جسارت نشود اما وضع کربلا طوری دیگری بوده امام زين العابدين علیه اسلام  قدرت پيدا نکرد که بدن حسين را بعد از شهادت فوراً مخفی کند نتيجه اش همان شد که نمی خواهم نام ببرم آن شخص گفت: لباس کهنه چه حاجت که زير سمّ ستور تنی نماند که پوشند جامع بر بدنش،[23]

ألا لعنة الله علی القوم الظالمين، خداوند به حق اهل بيت عصمت و طهارت حیات و ممات ما را طبق آن بزرگوار قرار بدهد مارا بصيرت در دين عنايت بفرما در ظهور امام زمان تعجيل فرما و ما را از یاران شايسته آن حضرت قرار دهد. اللهم صلی علی محمد و آل محمد

نسيم السبطين




[1] حديث معتبر و متواتر به تعبيرهای گوناگون ر.ک عبقات الانوار في أئمة الاطهار، مير حامد حسين ج ۱۸ و ۱۹، انتشارات مهر چاب اول ۱۴۱۴ھ ۔ق(سی دی ولديت)

[2] رساله اجوبة الاستفتاءات (فارسی) امام خامنه ای، مسئله ۶۰۳،ص۱۹۸ ۱۹۹ انتشارات بين المللی الهدی، چاپ اول ۱۳۸۱

[3] مجموعة آثارج ۲۵ ص۴۰، انتشارات صدرا چاپ سوم ۱۳۸۸،ايضاً ر.ک همان ص ۴۴

[4] آل عمران ۱۰۳

[5] همان ۱۰۵

[6] همان ۱۰۴

[7] همان ج ۱۷ ص ۲۱۹، چاپ ششم ۱۳۸۲

[8] همبستگی مذاهب اسلامی ص ۲۴۵ به بعد ترجمه و نگارش عبد الکريم بی آزار شيرازی،سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی۱۳۷۷ ھ

[9] مجموعة آثار ج۲۵، ص۳۰۷- ۳۰۸

[10] نهج البلاغه نامه۷۸

[11] نهج البلاغه خطبه ۱۲۷

[12] نهج البلاغه وصيت ۴۷

[13] صحيفه سجاديه دعای ۲۷ (ترجمه الهي قمشه ای )

[14] وسائل الشيعه باب ۱ از ابواب احکام العشره ج۳ [۱۵۴۹۹۷ ] ج ۱۲، موسسة آل البيت : چاپ اول ۱۴۱۳

[15] همان ج ۴

[16] همان ج۸

[17] مستدرک وسائل الشيعه ج۸ ص۳۱۱( سی دی حديث نور )

[18] وسائل الشيعه ج ۱۲ باب از ابواب احکام العشرة ج۷

[19] دور الحوزة العلميه فی وحدة الاسلاميه ص ۱۸۸ (نقل به معنا شده است اصل فرمايش در سايت دفتر است)

[20] همة اين مطلب به سايت مورد تائيد دفتر ايشان وجود دارد:khamenei.ir

[21] نحل ۱۲۸

[22] مقتل رفيعی(روضه های رفيعی) ص ۴۲ تدوين و تحقيق سيد علی اکبر حسينی نيشاپوری،انتشارات زمينه سازان ظهور امام عصر(عج) چاپ سوم ۱۳۹۲

[23] مقتل مطهر(روضة شهيد مطهری)ص ۵۵ به بعد انتشارات زمان تدوين،جعفر صالحان چاپ ششم ۱۳۸۶


٢٣:٣٨ - پنج شنبه ٢٧ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٧٩٦١٠    /    تعداد نمایش : ٢٣٣


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





چند رسانه ای
کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت ارتباطات و بین الملل مجتمع آموزش عالی فقه می باشد.