فارسی | عربی | اردو | English
سلام علیکم به سایت مبلّغان مجتمع آموزش عالی فقه خوش آمدید. لطفاً با درج نظرات خود در بخش نظرخواهی مطالب سایت ما را در ارائه خدمات بیشتر یاری فرمایید. با تشکر

صفحه اصلی فراخوان جشنواره تبلیغ نوین درباره پایگاه تبلیغ ناب نشریات تبلیغ کتابخانه تبلیغ خاطرات تبلیغی ارتباط با ما
صفحه اصلی > نمایش خبر 


  چاپ        ارسال به دوست

ویژگیهای رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم از نظر قرآن

ویژگیهای رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم  از نظر قرآن

اعوذ بالله من الشیطن الرجیم بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین  بارئ الخلائق اجعمین  باعث النبیاء والمرسلین، والصلاه والسلام علی سید الانبیاء والمرسلین حبیب اله العالمین سیدنا ومولانا ابی القاسم المصطفی محمد واله الطیبین الطاهرین المعصومین المظلومین ولعنه الله علی القوم الظالمین،اما بعد

پیغمبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم که خداوند ایشان را برای رهبری وهدایت مردم فرستاد، وزمانی که ایشان را فرستاد،زمان جاهلیت بود، ومکانی که برای پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم انتخاب نمود سرزمین مکه بوده که مشکلات فراوانی دچار بوده وانواع اقسام ضلالت وگمراهی در بین مردم رواج داشته.

این امر واضح است که رسولی که قرار است بین این گونه مردم بییاید که بتواند از این مشکلات روبرو شود لذا خدا وند متعال خاتم المرسلین را براین امر گسیل کرد  که ویژگیهای شایسته ای داشته و قرآن در یک آیه سوره اعراف این پیامبر را توصیف می کند

الَّذينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذي يَجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْراةِ وَ الْإِنْجيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّباتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلالَ الَّتي‏ كانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ[1]."کسانی مشمول رحمت الهی می شوند که از رسول وپیامبر خدا که درس نخوانده و از میان مردم برخاسته وصفات ونشانه حقانیت او را در کتاب های آسمانی تورات وانجیل مشاهده می کنند، وامر به معروف و نهی از منکر می نماید و طیبات را حلال و حبائث را حرام می کند و بارها را ازدودش مردم بر می دارد وزنجیرها را می شکند، متابعت می کنند".

در این آیه خداوند مردم را خطاب می کند که هر کس به رسولی  که این خصوصیات را دارا می باشد اتباع کند رستگار ومشمول رحمت الهی خواهد بود:

۱۔ رسول ونبی

یکی از خصوصیاتی که قرآن برای آنحضرت ذکر می کند رسول ونبی بودن است، هر دو از این نشان دهنده عظمت آن بزرگوار است، زیرا نبوت بیان کننده مقام آگاهی واتصال به عالم بالا است که سبب اخذ وحی الهی می شود ومقام رسالت، مقام پیام رسانی و تبلیغ وحی است.

۲۔ امی

یکی دیگر از وصفی که قرآن برای رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم بیان می کند امی بودن اوست، البته در معنای امی کلام و بحث بی شمار است ولی معروف همان "بی سواد"بودن است یعنی کسی که به مکتب نرفته و درس نخوانده ، وامی یعنی منسوب به ام  به معنای مادر است، یعنی کسی که به همان حالت مادرزادی و تعلیم نیافته باقی مانده است   

ولی منظور این است که پیامبر،فردی تعلیم نیافته از جانب بشر بوده است ، یعنی بشری او را تعلیم نداده است، ولی این مانع از آن نیست که از مکتب الهی نیز چیزی یاد نگرفته باشد  واز حقائق جهان آگاهی نداشته باشد.

 و علت اینکه او از بشری تعلیم نیافته که اگر چنین کاری صورت می گرفت مخالفان می توانستند او را متهم کنند که تعالیم را از استادانش فرا گرفته است

۳۔ موعود تورات وانجیل

یکی دیگر از ویژگیهای آنحضرت صلی الله علیه و آله وسلم این است که در تورات وانجیل به امدن پیامبر به مردم بشارت داده شده بود،قرآن از زبان حضر ت عیسی علیه السلام  نقل می کند :

وَ إِذْ قالَ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يا بَني‏ إِسْرائيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْراةِ وَ مُبَشِّراً بِرَسُولٍ يَأْتي‏ مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ فَلَمَّا جاءَهُمْ بِالْبَيِّناتِ قالُوا هذا سِحْرٌ مُبينٌ[2]."به یاد آورید هنگامی را که عیسی بن مریم گفت:ای بنی اسرائیل من فرستاده خدا به سوی شما هستم،در حالیکه  تصدیق کنند کتابی را که قبل از من فرستاده شده است (تورات)می باشمو بشارت دهنده ام به رسولی که بعد از من می آید ونام او احمد است اماهنگامی که او (احمد) با دلائل روشن و معجزات آمد، گفتند این سحری است آشکار."

۴۔ امر به معروف ونهی ازمنکر

یکی دیگر از خصوصیاتی که قرآن برای حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم شمار می کند این است که او مردم را برای رساندن به کمال نهایی که مطلوب خدا وند می باشد، به آنها امر به معروف ونهی از منکر می کند

روایتی در صحیح بخاری آمده که شخصی ازرسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم  سوال کرد چرا وقتی کسی مرتکب گناه می شود به او امر به معروف ونهی ازمنکر می کنیم؟ مگر او آزاد نیست؟

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم در جواب فرمود: مثل گناه یک شخص در جامعه مانند این است که فردی در یک کشتی بزرگ با مسافران دریای متلاطم و امواج سهمگین قرار داشته باشد ودر این وضعیت شروع به سوراخ کردن کشتی کند و بگوید این مکان جای من است ومن آزادم جای خود را سوراخ کنم ونباید کسی مزاحم من شود، آیا نتیجه عمل این فرد تنها به خود او بر می گردد؟ مسلما کار او موجب هلاکت تمامی مسافران خواهد بود، شیوع گناه هم موجب اختلال نظام اجتماعی و از بین رفتن حیات انسانی می شود

۵۔ حلال نمودن طیبات وحرام کردن خبائث

پیامبر گرامی اسلام طبق دستور خدا وند متعال وظیفه دارد که به آنها بگوید که چه چیزی برای آنها حلال است و چه چیزی حرام است، واین امر علاوه بر دستور الهی با فطرت بشر نیز سازگار می باشد که از چیزهایی استفاده شود که خدا حلال کرده واشیایی که از خبائث یعنی آلوده به نجاست می باشند ، اجتناب شود.

۶۔ کشیدن بار از دوش مردم

این آیه یکی دیگر از مشخصات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم  را بیان می کند" وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ " و بارها را ازدودش مردم بر می دارد، این ویژگی نهایت رحمر بودن ایشان را می رساند، مثلا در میان بنی اسرائیل  رائج بوده که کار کردن در روز شنبه حرام است، یا اینکه اگر لباسشان نجس می شد باید آن را قینچی می کردندو وظائف دیگر نیز داشتند که بر دوش آنها سنگینی می کرد، پیامبر گرامی اسلامی آمد و این وظائف سنگین را که دوش آنها رو می شکست سبک کرد، چون دینی که برای مردم آورد، دین راحتی وآسانی برای مردم به ارمغان آورده بود

۷۔ برداشتن زنجیراز فکر واندیشه

  یکی دیگر از خصوصیاتی که این آیه برای نبی مکرم اسلام بیان می کند" وَ الْأَغْلالَ الَّتي‏ كانَتْ عَلَيْهِمْ"زنجیرهایی از قبیل عقاید خرافی وبی اساس که روی فکر واندیشه آنان  بود حضرت آن را برداشت، و انها را به یک دینی که پر از معنویت وعقلانیت بود رهنمود فرمود، پیامبر اسلام در طول حیات پر برکتش از هر فرصتی برای خرافه زدایی و مبارزه با عقیده باطل استفاده می کرد.

۸ ۔ نور

 یکی از ویژگیهایی که قرآن برای رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بیان می کند این است که او نور است : "قد جاءکم من الله نور وکتاب مبین [3]"از جانب خداوند نور وکتاب آشکار به سوی شمان آمد.

اگر چه کلمه نور در مورد نور حسی استعمال می شود ولی پیامبر برای پیامبر این کلمه را بکار برده زیرا ویژگیهایی که نور حسی دارد نور رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم  نیز دارد،مثلا سریع ترین حرکت در عالم ماده از آن نور است، ونور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نیز این قدر سریع بود که در مدت کوتاه کل جزیره  عربستان و اطراف آن را با اسلام آشنا کرد،

یکی دیگر از خواص نور حسی این است که راه وچاه را برای انسان مشخص می کند انبیاء واولیا الهی نیز انواری اند که راه سعادت وروشنی را به مردم نشان می دهند و آنان را از شقاوت دور می کنند

۹ ۔ خاتمیت :

یکی دیگر از امتیازاتی که قران برای حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلم  بیان می  کند خاتم بودن آنحضرت است که منحصر به فرد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم استکه می فرماید: ما كانَ مُحَمَّدٌ أَبا أَحَدٍ مِنْ رِجالِكُمْ وَ لكِنْ رَسُولَ اللَّهِ وَ خاتَمَ النَّبِيِّينَ وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليما[4]"محمد پدرهیچ یک از شما نیست مگر او رسول خدا وخاتم انبیاء است وخدا همیشه بر همه امور عالم آگاه است.

خاتم (با کسر)بمعنی پایان بخش وختم کننده است، ولی خاتم(بافتح)به دومعنی استعمال شده است(اول) بمعنای آخر یعنی او آخرین پیامبر الهی است (دوم)بمعنای انگشتر، یعنی پیامبر باب نبوت را مهر ختم زد و تا قیامت بست

یعنی دین مقدس اسلام بوسیله پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم به پایه تکمیل رسیده و این دین دین کامل است، ولی این به این معنی نیست که بقیه ادیان ناقص اند بلکه به این معنی است رسالتی که از حضرت آدم شروع شده بود به پیامبر گرامی اسلام تمام شده.

روضه:

السلام علیک یا اباعبدالله و علی الرواح التی حلت بفنائک،دینی که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آنرا به اکمال رساند حسین علیه السلام فرزند برومندش برای حفظ آن جان خود واصحاب وانصارخود را فدا کرد ویک صدازد"ان کان دین محمد لم یستقم الا بقتلی فیا سیوف خذینی"که اگر دین پیامبر به جز قتل من نمی تواند بماند، پس ای شمشیرها بیایید وما قطعه قطعه کنید.

وهمین شد روز عاشورا!بدن نازنین سید الشهداء علیه السلام تیر باران شده، مرحوم شیخ جعفر شوشتری می فرماید که کل بدن امام حسین تیر باران شده بود حتییک تیر به دهن مبارک حضرت سید الشهداء نیز اصابت کرد"فرمی رجل من بنی دارم۔ لعنة الله۔ الحسین بسهم فاثبته فی حنکه الشریف"مردی از بنی دارم بطوری تیر زد که به حنک شریف حضرت ثابت ماند

ولی عجب ظلمی کرد سنان ملعون که بر گلوی حضرت زد وحضرت بر زمین افتاد"ثم رمی سنان۔لعنه الله۔بسهم فوقع السهم فی نحره فسقط وجلس قاعدا" حضرت از آن تیر به زمین افتاد،حضرت سید الشهداء علیه السلام  خون را می گرفت و بر سر و ریش مبارکش می مالید و می فرمود: "هکذا القی الله مخضبا بدمی"میخواهم با این حالت که سر وصورتم از خون گلویم رنگین است ملاقات رحمت حضرت پروردگار خود کنم[5].

انا لله وانا الیه راجعون و سیعلموا الذین ظلموا ای منقلب ینقلبون

مهدی عباس

 



[1] - سوره اعراف/۱۵۷

[2] - سوره صف/۶)

[3] - مائده /۱۵

[4] - احزاب/۴۰

[5] - مقتل شوشتری،ص ۲۲۰


٠٠:٠٢ - شنبه ٢٩ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٧٩٦٢٤    /    تعداد نمایش : ٣٤٧


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





چند رسانه ای
کلیه حقوق این سایت متعلق به مدیریت ارتباطات و بین الملل مجتمع آموزش عالی فقه می باشد.